Två fartyg tillhörande Clipper Elite Carriers fick problem med US Coast Guard i juli. CEC Commander kvarhölls i Tacoma dit det anlände från Hongkong. Inspektörerna fann att flyktmasker i såväl inredning som maskinrum saknade luft. I Houston fick CEC Fantasy nyttjandeförbud för att inte ha rapporterat en skrovskada till rederiet eller den certifikats-utgivande myndigheten, vilket enligt USCG gör att besättningens kompetens kan ifrågasättas.– Det fanns några mindre brister på båda fartygen, säger Per Gullestrup, koncernchef för Clipper Elite Carriers. – Det var dock helt onödigt med ett nyttjandeförbud för Clipper Commander eftersom ersättningsflaskor till flykthuvarna hade beställts och fanns på kajen i väntan på fartygets ankomst. När det gäller CSC Fantasy säger Per Gullestrup att det fanns brister i procedurerna. – Vi har redan utfärdat nya och striktare instruktioner till besättningarna. Vi vill inte hamna på löpsidorna för att vi inte har ordning på papprena.– Skrovskadan hade redan inspekterats av Bureau Veritas som givit klartecken för fortsatt segling fram till nästa ordinarie dockning, säger Per Gullstrup.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]