[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ch fortsätta sin färd.
Grundstötningen inträffade strax efter det att Malta Cement passerat Hjulstabron på sin väg västerut mot Västerås.
Av okänd anledning fick då fartyget blackout i maskin och beslutade att nödankra. Den västliga vinden, som låg på cirka 7 meter i sekunden, gjorde dock att fartyget i låg fart trycktes upp mot ön Kalvholmen.
– Vi vet inte riktigt hur det har gått till, om fartyget möjligen har drivit runt sin ankring, säger Helena Mellander, vakthavande befäl på Kustbevakningens ledningscentral nordost till Sjöfartstidningen.
Inga skador
Efter att Kustbevakningen på måndagskvällen gått ned med dykare konstaterades att fartyget inte fått några skador.
– Vid tolvtiden natten till idag drogs hon loss ut på djupare vatten, och hon kunde sedan starta maskinerna och fortsätta sin färd mot Västerås. Vad jag förstår anlöpte hon Västerås senare på natten, säger Helena Mellander.
Ombord på Malta Cement, som var lastad med cement och var på väg från tyska Rostock, fanns 77 kubikmeter tjockolja och 27,1 kubikmeter dieselolja. Enligt Kustbevakningen har dock ingen olja har läckt ut i vattnet, och ingen i besättningen ska heller ha fått några personskador.
Inte första gången
Torrlastfartyget Malta Cement, som är på 3.961 dwt, byggdes 1991 och är registrerat på Färöarna. Fartyget ägs och opereras av norska Jebsen Skipsrederi.
För drygt två år sedan, i maj 2012, var Malta Cement inblandad i en liknande incident då hon gick på grund i Södertäljeleden.
[/flowy_subscriber_only]