Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Carnival beställer LNG-drivna kryssningsfartyg

Som en del av ett tidigare offentliggjort strategiskt partnerskap beställer Carnival Corporation sammanlagt fyra kryssningsfartyg på drygt 180.000 brutto från Meyer Werft i Papenburg och Meyer Turku i Åbo. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ival Corporation sammanlagt fyra kryssningsfartyg på drygt 180.000 brutto från Meyer Werft i Papenburg och Meyer Turku i Åbo. 

De nybyggen som Carnival nu beställer kan använda LNG som bränsle. 

De två fartyg som byggs i Papenburg levereras till Aida Cruises, medan det i detta skede inte ännu är offentliggjort vilken av Carnivals linjer som ska operera de två fartyg som byggs i Åbo. För Åbovarvet innebär beställningen att varvets orderbok sträcker sig fram till 2020.

Utvecklade i samarbete

Fartygstypen har utvecklats i samarbete mellan Carnival Corporation, Meyer Werft och Meyer Turku. Fartygen får rekordstor kapacitet på 6.600 passagerare  – över 5.000 i undre bäddar – men är till sitt brutto mindre än Royal Caribbean Cruises fartyg av Oasis-klass som är på cirka 226.000 brutto.

Enligt Arnold Donald, vd för Carnival Corporation, är kontraktet ett led i koncernens strategi att bygga ut sin kapacitet genom att ersätta mindre fartyg med nyare, större och mer bränsleeffektiva fartyg.

– Vi ser fram emot att förverkliga nästa steg i vår plan för att förbättra flottan. Dessa blir exceptionellt effektiva fartyg med otroliga hytter och publika utrymmen.

Ger stabilitet

Jan Meyer, vd för Meyer Turku säger att ordern är mycket viktig för Åbovarvet.

– Den ger oss och våra specialiserade underleverantörer en länge efterlängtad stabilitet som gör det möjligt för oss att utveckla och förbättra vår verksamhet. Vi har nu möjlighet och skyldighet att utnyttja detta långsiktigt stabila läge. Vi kan omsorgsfullt förbereda oss för att möta de krav som dessa projekt ställer och kommer nu att koncentrera oss på att förbättra våra processer, planera följande investeringar i varvsanläggningen och fortsätta att stärka vårt företag genom väl avvägda nyrekryteringar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Gratulationer till världens främsta kryssningsfartygsvarv!

  • giovanni

    Grattis till en sådan bra order hos Meyer och med den nyanskaffade varvet i Turku. Jag håller definitivt inte med om att de är värdens främsta varv att bygga kryssningsfartyg, som en kommentator skrev. Fincantieri i Italien är ett strå vassare. Det som man bör erkänna Meyer Verft för är att de har en bra teknik som tillåter dem att leverera LNG drivna passagerarfartyg.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]