[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e Constructions i Raumo.
Byggnationen av Kvarken Links nya färja, som ska gå i trafik mellan Umeå och Vasa för Wasaline, har påbörjats vid Rauma Marine Constructions (RMC) i Raumo, Finland. Den första stålplåten skars vid en ceremoni på varvet på måndagen.
Clean Design
I det elektriska hybridmaskineriet ingår batterier samt fyra Wärtsilä 31DF-motorer som drivs med flytande naturgas (LNG) eller biogas (LBG). Detta uppges reducera koldioxidutsläppen med 50 procent jämfört med den nuvarande färjan på linjen. Färjan får DNV GL:s klassnotering Clean Design.
– Vår färja kommer att vara exceptionell och utrustad med den senaste, mest pålitliga teknologin. Den kommer att vara den mest miljövänliga ropax-färjan hittills, säger Peter Ståhlberg, vd för Wasaline i ett pressmeddelande.
Vasa och Umeå
Nybygget ägs av Kvarken Link, med Vasa stad och Umeå kommun som ägare. Trafiken opereras av Wasaline.
Färjan får kapacitet för 800 passagerare och 1.500 filmeter last- och personbilar. Den nya färjan ersätter den befintliga Wasa Express våren 2021.
– Jag har den stora glädjen att ta del av denna historiska milstolpe som färjebygget innebär. Det ligger hårt arbete bakom och jag vill tacka alla som gjort en insats för projektet så här långt, säger Tomas Häyry, styrelseordförande för Kvarken Link.
[/flowy_subscriber_only]