Fotograf: Kewatec

Kategori: Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Byggstart för omtvistade lotsbåtar

Det finska varvet Kewatec har nu påbörjat bygget av Sjöfartsverkets tre nya lotsbåtar. Den första båten, Pilot 214, ska levereras i mitten av oktober. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s i mitten av oktober. 

Lotsbåt nummer två i ordningen, Pilot 215, levereras från varvet i Karleby i mitten av december såvida inte isläget sätter käppar i hjulet. Pilot 216, den tredje och sista lotsbåten i den här beställningen, beräknas levereras vid halvårsskiftet 2014. 

Bättre bränsleekonomi 

Enligt Sjöfartsverket har man köpt ett färdigt lotsbåtskoncept som har använts under några år i Finland. I ett pressmeddelande skriver man att det som skiljer dessa båtar från befintliga lotsbåtar bland annat är att de har en bättre bränsleekonomi. Summan på SEK 7,3 miljoner per båt är ett fast pris och endast några få ändringar kommer att göras. Till exempel kommer siktvinklarna vid förarplatsen att förbättras. 

Bottenviken, Bottenhavet och sydkusten är utsedda områden för de nya lotsbåtarnas stationering, men exakt var de ska stationeras är ännu inte bestämt.   

Tvist om beställningen

Upphandlingsprocessen av de tre nya lotsbåtarna var segdragen och ledde till överklaganden i både förvaltningsrätten och kammarrätten. 

Ursprungligen hade Sjöfartsverket i maj 2012 beslutat att budet från det svenska Dockstavarvet var det mest fördelaktiga när nya lotsbåtar skulle köpas in. Finska Kewatec överklagade dock och fick rätt i förvaltningsdomstolen, som motiverade sitt beslut med att Dockstavarvet inte uppfyllde alla krav från beställaren – framförallt när det gäller hur bränsleförbrukningen mäts. 

Uppfyllde inte kraven

Sjöfartsverket hade nämligen i upphandlingen krävt att man skulle kunna mäta bränsleförbrukningen per nautisk mil – ett krav som uppfylldes hos Kewatec-varvets båtar men inte hos Dockstavarvets lotsbåtar, där bränsleförbrukningen istället mäts per timme. 

Dockstvarvet överklagade i sin tur förvaltningsdomstolens beslut till kammarrätten, som dock i stort delade förvaltningsrättens uppfattning. Därmed blev det alltså finska Kewatec som vann upphandlingen och fick bygga båtarna. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]