Fotograf: Stockholms Hamnar

Kategori: Hamn/Logistik

Byggstart för Norvik inom ett år

Stockholms Hamnar meddelar att mark- och miljööverdomstolen säger ja till Stockholm Norvik Hamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l Stockholm Norvik Hamn.

Mark- och miljööverdomstolen ger en positiv dom angående Stockholm Norvik Hamn.

– Vi är mycket nöjda med domen. I en lång process, i detta betydelsefulla projekt för Stockholmsregionen, transporteffektiviteten och miljön, har vi nu passerat en mycket viktig milstolpe. Domen innebär att vi planerar byggstart inom ett år, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar, i ett pressmeddelande.

Kort insegling

Stockholms Hamnar uppger att Stockholm Norvik i Nynäshamn, med en naturligt djup och kort insegling samt närhet till en starkt växande region, öppnar möjligheten att ta emot morgondagens stora fartyg och styra om trafiken från land till sjö.

Mark- och miljööverdomstolens dom kan överklagas till Högsta domstolen. För att ärendet ska tas upp krävs prövningstillstånd.

– Ytterligare ett mycket positivt besked är att Länsstyrelsen den 13 oktober tillstyrkte att vår järnvägsplan ska fastställas av Trafikverket, vilket är ett viktigt led i att industrispåret från Nynäsbanan till hamnen kan börja byggas, säger Johan Castwall.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Styra om transport från land till sjö?
    Och en förutsättning är järnväg. Hör de inte själva hur bakvänt det låter?
    Maximal transport till sjöss måste ju vara till så nära kunden som möjligt, inte så långt från dem som som möjligt. Både Södertälje och Stockholms hamn ligger betydligt närmare regionen i fråga: Stockholm.

  • Oxå anonym

    Du läser inte hela artikeln. Det kommer att finnas järnväg dit också..
    Måste tänka på att Både Stockholm och Södertälje har för små djup för att kunna ta in morgondagens feeder båtar.
    Frågan är om det är bättre som det är idag då godset går till Göteborg sedan lossas på ett lager för att sedan gå med lastbil till Mälardalen.

  • SE

    Bra beslut kan kanske minska på skattesubventionerad järnvägstransporter till Göteborg? Mera sjöfart mindre järnväg!!

  • Lars r

    Så stora feederbåtar kommer inte att besöka Östersjön. Övriga hamnar, Norrköping, Gävle m fl har tillräckligt vattendjup för att ta emot 250-metersbåtar. Stockholm har f ö en blygsam containertrafik och den lär inte växa nämnvärt med Norvik. Både Gävle och Norrköping har dessutom nybyggnadsplaner för sina terminaler. Okay Stockholm, släng pengarna i sjön.

  • Sven

    Bra om det kan innebära mera sjöfart runt våran kust och att vi skattebetalare slipper subventionera dyra järnvägstransporter från Mälardalen till Göteborg.

  • Anonymous

    Laras r… De går redan stora båtar i östersjön.. Mearsk går både till Polen och st perterburg Så de blir ett bra stopp i att sedan få gods till Ryssland.

  • Lars R

    Anonym. Nja, Maersks större båtar stannar i Gdansk och den enda större container-båten som har varit norr därom var Sturtgatt Express, men den gick till Ust-Luga. Till St Petersburg går Niamey m fl för Maersk och dom är dryga 200 meter stora feedrar. För övrigt har Sthlm bara tre linjer med småbåtar som kör containrar och betänk nu att en pendel nu är igång mellan Gävle och Sthlm Norr.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]