Produktionschef Marko Paloluoto och vd Jyrki Heinimaa, Rauma Marine Constructions.

Fotograf: RMC

Byggstart för MyStar

Rauma Marine Constructions i Raumo, Finland, inledde på måndagen byggnationen av Tallinks bil- och passagerarfärja MyStar.

Byggnationen av MyStar inleddes med steel cutting, som på grund av coronapandemin genomfördes som ett livestream-event.

Vitala sjöfartsvägar 

Paavo Nõgene, CEO Tallink Grupp, sa att denna krävande och utmanande tid mer än någonsin visar att ländernas ekonomier är beroende av pålitliga, hållbara och miljövänliga fartyg och att vitala sjöfartsvägar måste förbli öppna:

– Världen omkring oss har alldeles nyligen förändrats till oigenkännlighet och runt omkring oss ser vi bara nedstängningar, utmaningar och nedskärningar. Vår grupp, vårt företag står också inför utmaningar, men samtidigt arbetar vi hårt för att komma igenom den nuvarande situationen och fortsätter att fokusera på framtiden. Ett av de viktigaste framtida projekten, som redan påbörjades före krisen, var byggprojektet för vårt nya shuttle-fartyg MyStar, ett av de mest miljövänliga fartygen i Östersjön. Därför är jag glad att vi idag kan starta detta nya projekt i samarbete med vår långvariga partner varvet i Raumo.

Kvarts miljon euro

MyStar kostar cirka 250 miljoner euro och leveransen av fartyget planeras till januari 2022. Hon kommer att gå i trafik mellan Helsingfors och Tallinn.

– Vi är stolta över att starta byggandet av det nya fartyget MyStar, ett arbete som bygger på det goda samarbete som vi alltid har haft med vår betydelsefulla uppdragsgivare Tallink Grupp. Tillsammans utvecklar vi rederinäringen mellan Finland och Estland för att bli mer och mer miljövänlig, sa Jyrki Heinimaa, President och CEO för Rauma Marine Constructions.