Byggnationen av de två längre färjorna inleddes med steel cutting den 2 april samt den 29 maj.

Fotograf: Mild Design/Stena

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Bygget av Stena Lines förlängda E-flexer igång

Bygget av de båda förlängda ropaxfärjorna av E-flexertyp för Stena Line har nu börjat på varvet i Kina. Beräknad leverans är under 2022.
De två fartygen blir 30 procent större jämfört med de tidigare levererade fartygen i E-flexerklassen, Stena Estrid och Stena Edda, som nu går i trafik på Irländska sjön. Det tredje fartyget i serien, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen och kommer att sättas i trafik mellan Belfast och Liverpool i början av nästa år.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]id och Stena Edda, som nu går i trafik på Irländska sjön. Det tredje fartyget i serien, Stena Embla, är i slutskedet av konstruktionen och kommer att sättas i trafik mellan Belfast och Liverpool i början av nästa år.

De två större färjorna kommer att bli 240 meter långa jämfört med de första fartygen som är 214,5 meter. Totalt är de fartyg nummer sju och åtta i serien som hittills består av nio beställda fartyg där tre är för franska rederiet Brittany Ferries och ett för DFDS. Resterande fem är för Stena Lines nätverk. Färjorna är beställda av Stena Roro som stått för designen tillsammans bland annat Deltamarin.

Bygget av de två större färjorna drog igång med steel cutting-ceremonier den 2 april, samt den 29 maj på plats på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina.

De två fartygen som nu börjat byggas är 30 procent större än tidigare fartyg i serien. Bild: Mild Design/Stena

De två förlängda fartygen kommer att levereras under 2022. De kommer att ha en lastkapacitet på 3.600 längdmeter, jämfört med de tre första som har 3.100 längdmeter.

Stena Line skriver i ett pressmeddelande under måndagen att de båda fartygen får 50 procent fler hytter och bäddar jämfört med de mindre, samt en ökad passagerarkapacitet med 30 procent, vilket i siffror betyder 1.200 passagerare.

– Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson i pressmeddelandet.

De båda förlängda färjorna förbereds dessutom för landström. Stena Line skriver i sitt pressmeddelande att det i sin tur gör att fartygen kommer att bli möjliga att konvertera om till elhybrid eller laddhybrid i framtiden. Alla de fem fartygen som beställts för Stena Line har utrustats med maskiner som är gas ready, vilket innebär att de är möjliga att konvertera om till metanol- eller LNG-drift.

Stena Line har ännu inte kommunicerat vilka linjer de två längre fartygen är tänkta för och någon sådan information kom inte heller under måndagens pressmeddelande.

Förutom de fem nybyggena, så kommer de befintliga fartygen Stena Lagan och Stena Mersey, att förlängas med 36 meter och byggas om så att de går att lasta och lossa över två plan. De båda fartygens lastkapacitet kommer att öka med 30 procent och beräknas vara tillbaka i trafik under 2021, men på vilken linje har inte offentliggjorts.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]