Torbjörn Rydbergh hittar inte många nya mönster i Seca.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Regelverk | Container | Passagerarsjöfart

”Business as usual”

Förändringens vind kom aldrig. Seca har inte ändrat handelsmönster eller fartygsrörelser inom Östersjön och Nordsjön.

– Business as usual, säger Torbjörn Rydberg på Marine Benchmark som studerat fartygsrörelser före och efter att Seca trädde i kraft vid årsskiftet.

– Vi har tittat på vilka ägare och vilka operatörer som har fartyg i Seca och det är ingen skillnad före och efter januari 2015, det är busines as usual.

Inga skillnader

Samma svar har man fått när man tittat på transportarbete, antal fartyg i området eller om han brutit ner fartygen i olika kategorier: tanker, roro och container.

– Business as usual. Det vi kan se är att vi har lite färre biltransportfartyg inom Seca nu men vi vet inte om det beror på Seca-reglerna eller om det är andra affärsmässiga överväganden som ligger bakom det, säger Torbjörn Rydbergh på Marine Bechmark, som baserar sina slutsatser på AIS-positioner och där företaget har tillgång till alla AIS-positioneringar globalt i realtid och flera år bakåt.

Nya rutter

Utanför de två Seca-områden som finns – Nordamerika och Nordvästra Europa – har Maritime Benchmark däremot hittat två fenomen som tycks hänga ihop med de striktare utsläppskraven i Seca.

– Vi ser att containerfartygen har ökat farten när de går utanför Seca för att dra nytta av den billigare bunkern de får använda där.

– Vi ser också tydligt hur containerfartygen ändrat sina rutter så att de spenderar så kort tid som möjligt inom Seca-områdena. De kör så länge de kan utanför och sedan vänder rakt in mot hamnen de ska till.

En sak saknas

– Vi är inte förvånade över att det är business as usual, det var förväntat. Inte minst med tanke på att oljepriset har sjunkit sedan ett år tillbaka.  Det som vi hade velat titta på är om gamla fartyg har lämnat Seca men det hann vi inte med till den här presentationen på Donsö. Vi hoppas dock vara klara med det om några dagar.

Kommentarer

  • Jk

    Det är ju bara för att bunkerpriserna sjönk drastiskt och att många oseriösa rederier säkert fuskar med det.

    När oljepriserna stiger igen så kommer effekterna att kännas av, tro mig!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.