Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö

”Det blir tekniska problem”

Det blir ingen problemfri övergång från tjockolja till diesel 2015 var en av slutsatserna på seminarium i Åbo

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]na på seminarium i Åbo

I samband med sjölogistik- och marinindustrimässan NaviGate i Åbo, arrangerade Åbo handelskammare ett seminarium som tog upp två huvudteman: svaveldirektivet samt förhållandet mellan sjötransporter och Finlands basindustri.

Harmonisering

Förmiddagen tillägnades svaveldirektivet. Programmet inleddes med en presentation av Markku Mylly, Executive Director för EMSA (European Maritime Safety Agency). Han berättade bland annat att EMSA i fjol beställde en utredning om LNG-bunkring från Germanischer Lloyd.

– Vi kom fram till 16 olika punkter, allt från lagstiftning till miljöskydd, som bör utredas för att vi ska få en harmoniserad LNG-bunkring på europeisk nivå. Målsättningen är givetvis att systemet skulle bli globalt, men när man vet hur IMO arbetar så hinner man inte med det. Studien är nu hos kommissionen och vi väntar på deras input och hur vi ska gå vidare. Vi har beredskap att fortsätta, försäkrade Markku Mylly.

Verktyg för inspektörer

Gällande svaveldirektivet stöder EMSA medlemsstaternas förberedelser inför implementeringen.

– Vi strävar efter att ta fram enhetliga anvisningar för hur provtagning och analys av bunker ska ske i medlemsstaterna så att det inte uppstår olika praxis inom EU. Vi utvecklar också ett system THETIS i anslutning till port state-kontrollsystemet. Till detta system utvecklar vi modulen THETIS-S som stöder svaveldirektivets implementering och uppföljning. Utgående från detta kan inspektörerna analysera riskklass för ett fartyg som anländer och om det krävs en inspektion eller om det är ett så kallat rent fartyg. Systemet testas nu internt, i december arrangeras skolning för medlemsstaternas myndigheter och 1 januari 2015 kan det börja användas av medlemsstaterna, sade Markku Mylly.

Ny bunkerkvaliutet

Direktör Elina Herrala, med ansvar för hamn-och terminalverksamheten inom Neste Oil, informerade att Neste Oil i december lanserar en ny marin bunkerolja som kallas Marine Diesel Oil DMB med 0,1 procents svavelhalt.

– Vi har testat den och levererat till fem olika fartyg och fått mycket goda resultat. Även motortillverkarna har gett positiv feedback. På fartygen krävs vissa ändringar innan den kan tas i bruk. Denna typ av dieselprodukt måste sannolikt kylas ned något och givetvis bör man rengöra tankarna där man lagrat tjockolja innan den tas i bruk. Dessutom bör man ta i beaktande maskinens packningar och finjusteringar.

Hon sade vidare att raffinaderiet i Nådendal är inriktat på specialprodukter och att Neste Oil redan har avtalat med rederier om att leverera denna produkt.

Stora bulkfartyg problematiska

VD Torbjörn Witting från Karleby hamn påpekade att hamnen i år besöks av 75 till 80 capesize- och panamax-bulkfartyg.

– Dessa fartyg besöker oss tillfälligt, kanske bara kommer en enda gång under sin livstid till Östersjön. Vi har frågat flera av dessa rederier vad de kommer att göra för att uppfylla de nya reglerna men de säger att det får tiden utvisa. 

Han varnade för att endast ett fåtal bulkfartyg i denna storleksklass kommer att vara anpassade för att kunna gå i SECA från och med nästa år.

– Fartyg i denna storlekklass svarar för två tredjedelar av trafiken i vår hamn. Visst finns det nyare fartyg som kan använda medeldestillat, men inte så många. En svavelfri tjockolja skulle vara en bra lösning på detta problem.

Allt i sin ordning?

Redaren Hans Lang berättade att alla fartyg i Langh Ships flotta har redan utrustats med skrubber. Han varnade också för att det kommer att uppstå en mängd tekniska problem inom sjöfarten i januari 2015 när man i ett stort antal fartyg övergår från tjockolja till marin gasolja eller diesel. 

– Man har inte hunnit installera anläggningar för kylning av bränslet i någon större utsträckning, man har inte heller hunnit rengöra bunkertankar, det kommer att bli en hel del tekniska problem.

Niklas Rönnberg från Lloyd’s Register är av samma åsikt.

– Här inom SECA-området har vi vetskap om detta, men ute i världen verkar man leva i en drömvärld och hoppas att problemet försvinner på nyårsafton. Man har nog inte förberett sig speciellt väl.

Markku Mylly tror att detta blir en utmaning speciellt i Engelska kanalen, där de fartyg som kommer utifrån kopplar om till diesel.

– Där får man nog vara på alerten och väldigt noga följa med vad som händer.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]