Kategori: Fartygsaffärer

Bud på Kungsholm behandlas i nästa vecka

Affärsmannen Johnny Sid har lagt ett bud på Kungsholm, som ännu ska behandlas av styrelsen innan affären går i lås.

Det bud som Johnny Sid lagt på Kungsholm har preliminärt godkänts av management comittee för DSME och nu återstår ett styrelsemöte i nästa vecka där affären behandlas slutgiltigt.

– Detta är bra för oss för det innebär att vi får tilläggstid att ordna finansieringen och få mera teckningar i fonden. Enligt originalkontraktet skulle vi ha varit tvungna att betala fartyget nu på torsdag, säger Johnny Sid till Sjöfartstidningen.

Dockas i Oman

Omgående efter avslut i affären kommer Kungsholm att dockas i Oman. Då återfår hon bland annat sin förliga skorsten och sina originalfärger. Efter det bogseras hon till Göteborg, dit hon beräknas anlända i juli.

– Den kosmetiska delen tas omhand under dockningen. Sedan kommer hon tillbaka till Sverige som Kungsholm.

Behöver mer teckningar

Johnny Sid säger att det nu gäller att få in ytterligare kapital. För att även få med investerare med mindre insatser har man bildat en fond som äger 90 av fartygets hytter. En andel kostar 6.500 kronor och en person kan teckna högst 20 andelar.

– Vi behöver fortfarande mer teckningar i fonden och investeringar i hela hytter. Speciellt fonden har varit populär. Vi har kommit en ganska bra bit på väg, men ännu fattas det en del.

Kommentarer

  • Hasse

    Fantastiska nyheter ! Hoppas innerligt att det blir av och att Kungsholm kan förtöjas i Göteborg.
    Uppmanar alla intresserade samt sjöfartsvänner att hjälpa till framförallt ekonomiskt att se till att projektet kan genomföras. Till skillnad om ”Götheborg” Ostindiefararen så är detta projekt privatfinansierat och inte genom skattemedel. Hoppas nu att Göteborg kan erbjuda bästa kaj framöver istället för den tillfälliga som erbjudits. Hon kommer bli en verklig attraktion och dessutom levande med restauranter, konferensanläggning och hotellverksamhet.

  • Anonymous

    Is this for real???

  • THOMAS HERNQVIST

    Finns det inget beskrivning på projectet,vad det är för hytter och hur långt har finasieringen kommit

  • Mikael

    Kungsholm är nästan tillbaks i Göteborg, men det fattas fortfarande pengar. Jag har tecknat andelar i Kungsholmsfonden, gör du det med! http://mskungsholm.se/MS%20KUNGSHOLM%201966/kungsholm-fonden.html

    Eller köp en hytt och ha ett ”andra hem”! Detta är inte bara att bevara en av de sista pärlorna, utan också en ren affärsrörelse. En investering med årlig avkastning!

  • Danne Drakenholt

    Man brukar säga att om det är för bra för att vara sant, då är det precis det! Jag skulle av hela mitt hjärta önska att det blir av men inte någonstans inom mig den minsta tro på att det går i lås.

  • Mr Gold

    Detta är en helt unik möjlighet och jag tänker absolut inte missa tillfället. Har också tecknat mig för andelar i fonden. Citerar överstyrman på Ada Gorthon: ” I den här branschen måste man vara optimist”. Att det här projektet också ger en estimerad avkastning på 8 % är också ett plus 🙂

  • Danne Drakenholt

    Oavsett vilket, skulle det gå i lås skulle jag bli överlycklig men det finns en alldeles för stor realist i mig. det handlar inte bara om att fixa köpet; sedan följer dyrt, dyrt underhåll och stupar det inte innan så stupar det där. Långsiktigheten är det största hotet.

  • intresserad

    om man köper en andel för 6500 sek och det inte blir någon affär, får man pengarna tillbaks då?

    • Johnny Sid

      Hej!

      Det tas inte emot pengar alls i detta skede, utan man kan göra en bindande preliminär teckning i fonden via vår hemsida (www.mskungsholm.se).

      De som tecknar kommer bli kontaktade senast nästa vecka med mer information om hur de går vidare med teckningen.

      Pengar tas emot först i skede 2, alltså om och när vi lyckas gå vidare med köpet av ”Kungsholm”. Detta betyder att om vi har tillräckligt med teckningar senast den 13.3.2015, så kan vi äntligen påbörja processen att få henne tillbaka hem till Göteborg, Sverige. 🙂

      Mvh,

      Johnny Sid, Grundare av MS Kungsholm Ab

  • Helmer

    Det här arrangemanget luktar skumt lång väg!

    För det första finns det inte ens något bolag med namnet ”MS Kungsholm AB” registrerat i bolagsregistret. Hur kan det komma sig?

    För det andra frågar man sig vad det är för slags ”fond” som ska ”äga totalt 90 av hytterna ombord”? Är det en stiftelse, en ideell förening, en ekonomisk förening? Var finns stadgarna? Stiftelseurkunden? Organisationsnumret? Vilka är förresten ”vi” som har startat fonden?

    En tredje fråga är hur det faktiskt ska gå till att ”äga” enskilda hytter i ett visst fartyg? Vilken rätt anser grundarna bakom fonden att de blivande delägarna, eller vad de nu ska kallas, har i förhållande till själva fartygets ägare; till kreditorer och andra som till exempel myndigheterna?

    Se där, bara ett axplock av högst berättigade frågor vars svar helt lyser med sin frånvaro.

    Mina pengar stannar i plånboken.

    • Johnny Sid

      Hej Helmer!

      Synd att du tycker det är ”skumt” att försöka få hem MS Kungsholm till Sverige..?

      Detta projekt har upp till nu varit ett finskt projekt, då jag är bosatt i Åbo, Finland.

      Det har inte funnits orsak att förrän nu gå vidare med det officiella grundandet av MS Kungsholm Ab, Göteborg, vilket jag gör om vi får ihop tillräckligt med preliminära teckningar.

      Som du kanske läst, så har vi jobbat ett år på att lösa kajplats-dilemmat i Göteborg, och i detta skede bara hittat en 1-årig tillfällig lösning för Kungsholm, vid Götaverken.

      Detta förde med sig att vi måste lösa finansieringen på annat sätt än det vanliga, då vår tidigare finansiering baserade sig på en minst 5-årig plan.

      Tyvärr så var situationen den att den nuvarande ägaren av ”MS Kungsholm”, DSME/Daewoo inte mera ville vänta med försäljning av fartyget, och jag var tvungen att gå vidare med ”Plan B” för några veckor sedan..

      Jag har gjort så gott jag kan för att bevara detta magnifika fartyg för kommande generationer i Sverige, och nu försöker jag på alla sätt och vis få henne hem, så att hon inte hamnar i Indien eller motsvarande horribel plats..

      Den information du saknar angående ”Kungsholm-fonden” är naturligtvis saklig, och saker som de som preliminärt tecknat andelar får svar på innan teckningarna går vidare.

      ”Kungsholm-fonden” kommer att motsvara en normal ”investment-fond” med focus på fastighets ägande. I detta fall råkar bara ”fastigheten” vara flytande.. 😉

      Den kommer motsvara en sk. ekonomisk-förening, enligt Svensk lagstiftning.

      Jag har byggt ihop detta koncept med till största del de samma personerna som hjälpte mig att planera, finansiera och köpa samt öppna Oskarshamn byggda ”S/S BORE” från 1960 i Åbo 2010 som motsvarande hotell/restaurang/museum. Hon fungerar nu 5 året i rad, bredvid Åbo-slott, och är mycket populär.. 😉 Här kan du hitta mer info om fartyget SS BORE: http://www.msborea.fi

      I ”SS BORE” projektet, så byggde jag upp företagsstrukturen på samma sätt som det är tänkt att göra i MS Kungsholm, dvs ”lägenheterna” eller hytterna såldes till utomstående investerare och fartyget sköts ännu idag enligt de ursprungliga principerna jag planerade då jag grundade det företaget.

      Principerna är ungefär exakt likadana som i vilket annat höghus på fastlandet som helst, alltså hela fastigheten ägs av ett aktiebolag, som i sin tur ägs av de som äger bostäderna eller lokalerna i huset.. De bestämmer tillsammans i den årliga bolagsstämman hur helheten sköts, och vilken styrelse som gäller.

      Mvh,

      Johnny Sid, Grundare av MS Kungsholm Ab

      • Anonymous

        Men ”ungefär exakt likadant” fungerar det verkligen inte ”i vilket annat höghus på fastlandet som helst”. Antingen äger man hela fastigheten man bebor; hyr hela eller delar av den av en hyresvärd (hyresrätt), köper en ideell andel och därmed nyttjanderätt i en bostadsrättsförening (bostadsrätt och vissa andra liknande upplåtelseformer) eller så köper man en ägarlägenhet med äganderätt. Inget svarar not det obegripliga upplägg du beskriver, som dessutom avser ett fartyg och inte en fastighet.

  • D

    Hmmm; nu blir jag konfunderad!

    Om man utger sig för att vara ett AB så är det väl för att det är ett AB, inte på väg att bli ett AB?

    Jag vill inte alls misstro Johhny men denna för andra kanske lilla detalj anser jag nog vara en väldigt stor detalj!

    • Johnny Sid

      Tyvärr har det ingen inverkan på fartygets nuvarande situation, ena vägen eller den andra.. Alltså om det är ett Finskt registrerat AB eller Svenskt.. Vi har ungefär exakt samma lagstiftning när det gäller fastigheter.

      Naturligtvis är det mer logiskt med ett Svenskt företag när fartyget nu skall vara i Sverige, men det har inte varit sagt hela tiden.. 😉

      Mvh,

      Johnny

  • D

    Tror du missar min poäng. Om någon säger att sig vara en representant för ett aktiebolag så vet jag ju att det finns en slags seriös hållning i detta. Om någon däremot påstår att det är ett aktiebolag men inte är det, ja då blir det liksom precis tvärtom.

    Antingen är man ett AB eller så är man det inte!

  • Per Lindahl

    Vilket fantastisk laboratorium sjöingenjörseleverna får….om man vill. Här finns ju allt från vevaxelindikeringar till ventilationsteknik.

Artikeln är stängd för fler kommentarer