Broström-klassiker huggs upp

Brittiskflaggade M/S Thuleland, som byggdes 1977 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg, har sålts för upphuggning i Alang, Indien. Det på den tiden avancerade isbulkfartyget, skrovet var förstärkt till superisklass, på 31.900 ton dödvikt beställdes av Broström i Göteborg till svensk flagg. Thuleland och systerfartyget Columbialand som gick samma öde till mötes i fjol, beställdes i samband med den så kallade Eriksbergsuppgörelsen som var ett sätt att försöka rädda varvet. Staten tog över det krisande varvet 1975. Broströms ansåg denna beställning som det minst riskfyllda av tänkbara projekt vid denna tidpunkt.Fartygen byggdes för malmtransporter i arktiska vatten men anpassades också för skogsprodukter såväl som för traditionella bulklaster. Thuleland kontrakterades initialt för malmtransporter från Kanada, men på grund av driftstartsförseningar började hon istället att segla på Grönland. Huvudmaskineriet utgjordes vid leverans av en 7-cylindrig 2-takts B & W-dieselmotor byggd vid Eriksberg. Den maximala effekten vid 139 varv per minut var 11.200 kW. Fartyget hade en fast propeller och bogpropeller på 1.000 hk. Fartyget var utrustat med fem 20-tons kranar för gripskopehantering och sex lastrum om totalt 39.623 kbm. Thuleland har (hade) en längd på 186 meter, bredd på 26,5 meter och ett djupgående på elva meter.1984 hamnade fartyget i händerna på Broströms Pte Ltd, Singapore och 1989 såldes det till United Cruising, Hamilton, Bermuda (Broströms). 1992 flaggades fartyget i Singapore. År 2000 registrerades Cranston som ägare av fartyget, 2003 övertogs hon av Veteran Shipping, ett dotterbolag till Imperial Shipping.Systerfartyget Columbialand (som slutade sina dagar som Med Salvador) ägdes under några år av Stenakoncernen och seglade då som Stena Arctica.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ica.[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]