[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l som de hade utvecklat.
Impulsen till deras utvecklingsarbete gav ett antal haverier med kolfartyg i Nordsjön.
Då var det ännu lastluckor av trä som gällde för såväl stora som små torrlastfartyg. Hanteringen var arbetsdryg och gjordes till stor del för hand. Själva luckorna utgjordes av bastanta täckluckor av trä som radades på skärstockar av stål. De gjordes vattentäta genom att täcka dem med en presenning som skalkades fast med kilar i luckans karm.
För 75 år sedan, år 1937, grundade bröderna MacGregor företaget MacGregor & Company i Whitley Bay i närheten av Newcastle upon Tyne i norra England. Syftet med företaget var att marknadsföra och sälja lastluckorna av stål.
Den första lastluckan var revolutionerande. Den rörde sig med hjul längs luckkarmen och öppnades med hjälp av fartygets vinschar och bommar. Förutom att många manuella arbetsmoment eliminerades ökade stålluckorna avsevärt säkerheten eftersom de var starkare än träluckorna och tålde överbrytande sjöar bättre. Lucköppningarna kunde därmed göras betydligt större, vilket försnabbade lasthanteringen.
Sitt internationella genombrott fick MacGregors stållucka 1945 då Henri Kummerman utsågs till agent i Frankrike och senare hela Centraleuropa. En enorm framgång blev ”Single Pull”-luckan som introducerades 1949.
Verksamheten växte snabbt och många nya innovativa lasthanteringslösningar introducerades under de följande decennierna. Efter en lång rad fusioner och företagsköp – bland annat fusionerades huvudkonkurrenten Navire med MacGregor 1983 – förvärvades MacGregor Group av Kone Cargotec Corporation år 2005. Kone delades då upp i två delar varvid Cargotec introducerades på börsen som en egen koncern.
Till dagens Cargotec hör varumärkena MacGregor, Kalmar och Hiab.
[/flowy_subscriber_only]