[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]del närsjöfartslinjer.
Det är slutsatsen i en konsultrapport med stöd av den brittiska redareföreningen. Bakgrunden till rapporten är ett ministermöte förra året där UK Chamber of Shipping ombetts ta fram ett underlag för konsekvenserna av de nya reglerna för brittisk sjöfart.
Enligt rapporten är lågsvavlig olja huvudalternativet i det kortare perspektivet. Det kommer att lägga ytterligare GBP 300 miljoner på bunkernotan per år. För att kompensera krävs frakt- och biljettintäktshöjningar med upp till 29 procent.
Samtidigt kommer de landburna dieselbrukarna att få se en kostnadshöjning med upp till GDP 700 miljoner. Trots detta räknar rapportskrivarna med att sjöfarten kommer att tappa 1,3 till 3,6 miljoner ton gods till landtransporterna.
Flera av de närsjöfartslinjer som hotas är mindre och unika. Om dessa läggs ned kommer en del regioner att tappa i attraktionskraft för företagsetableringar hävdar författarna.
UK Chamber of Shipping kommer att presentera rapporten vid ett ministermöte den 20 mars. Då kommer man att föreslå ett undantag för de hotade linjerna fram till 2020.
[/flowy_subscriber_only]