De dynamiska krafterna på containersäkringar kan överskridas av oplanerade bränslebesparingar.

Fotograf: BMT Surveys

Kategori: Container | Fartygsutrustning | Forskning

Bränslebesparing kan leda till lastskador

Rederier och operatörer som beordrar sina befäl att förbättra fartygens energieffektivitet kan skada fartyg och last.

Containerfartygens kapacitet ökar stadigt samtidigt som energieffektiviteten lika stadigt optimeras. Metoderna för energioptimering är ofta flera, bland annat slow steaming, skrovkonstruktion, elektronisk övervakning av bränsleförbrukningen och förändringar av exempelvis trim och djupgående.

Ovälkomna effekter

I vissa fall kan dock de bränslebesparande åtgärderna få ovälkomna effekter.

BMT Surveys Risk & Quality Manager and Marine Surveyor, Oliver van der Kruijs, har undersökt saken och kommit fram till att åtgärderna kan resultera i att de kalkylerade dynamiska krafterna på containrar och containersäkringar överskrider tillåtna nivåer.

I kalkylen för stabilitet och dynamiska krafter på surrningarna, som alltid görs i samband med lastplaneringen, ingår de vanligaste förändringarna i stabilitet som förväntad bränsleförbrukning och förändringar av mängden ballastvatten under resan kan leda till. 

Kortare rullningar

Oliver van der Kruijs påpekar dock att fartygens befäl ibland får order av ägarna eller operatören att göra andra förändringar än de kalkylerade för att förbättra energieffektiviteten.

Dessa oplanerade justeringar av djupgående och trim ökar den metacentriska höjden varpå rullningarna blir kortare och de dynamiska krafterna på säkringarna ökar, enligt Oliver van der Kruijs och BMT:s undersökning.

Vid resor i stabilt väder innebär det inte några större risker om de dynamiska krafterna containersäkringarna utsätts för överskrids. Men i sämre väder kan fartyget nå gränsen för de rörelser som dess design klarar och då kan både enskilda containrar och hela containerstaplar skadas, skriver BMT i sin rapport kallad ”Container ships: Possible Effect of Fuel Efficiency On Lashing Forces”.

Kommentarer

  • Fredrik Segebaden

    Konstigt att folk på land kalkylerar så mycket utan att lyssna på folk som är där och gör jobbet, de om någon vet ju vad det handlar om. Tur att Kapten har lagen på sin sida när det kommer till fartygets säkerhet.

  • Anonymous

    Folk på sjön förstår sällan skeppsteknik!

    • Från kontoret på sjön

      Skeppsbyggare skulle vara tvugna att ha faktisk sjötid innan de skulle gå in i skolan och lära sig konstruera fartyg.
      Det är mer en regel att det blir skit och halvdanna lösningar varstan i ett nybyggt fartyg….

  • Ute seglarn

    Så du tycker att dom stora genierna finns på landbacken! Läs texten. det är folk på land backen som i sin iver att tjäna ännu mera pengar glömmer vad en tyfon kan ställa till med för fartygs och last skador. Dom två sakerna är samman flätade. och arbets platsen blir onödigt jobbig att vistas på vid korta rullnings perioder. En och annan sjöfarare har varit med om att kojen har skakat sönder över t.ex vinter Nord Atlanten eller en svår resa Trans Pacfic. När man ger sig in på tidligare ej använt last plannering sätt kan man inte veta vad naturens lagar för med sig. Så stora torrlast fartyg som finns nu ( med hög däckslast) har vi aldrig haft för på jorden. Flera saker till kommera att komma i dager var så säker.

  • Anonymous

    Det är ganska lätt att beräkna rullningsaccelerationer. Däremot har ombordanställda dålig koll på vad som påverkar rörelser och stabilitet.

    • Från kontoret på sjön

      Jag tror du sitter iland på kontoret och spekulerar.

  • Anonymous

    alla vågor uppför sej inte likadant och inte skeppsbyggare och sjömän heller.
    det finns utrymme för navalArchitechts och sjöbefäl att lära av varandra.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.