Ardea testar energiuppföljningssystem.

Fotograf: Crew Chart Ship Management

Kategori: Ekonomi | Fartygsutrustning | Miljö

Bränsleåtgången syns direkt på bryggan

Ett system för uppföljning av bränsleförbrukningen, testas på Ardea. Befälhavaren ska i realtid kunna se hur mycket bränsle fartyget gör av med.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ur mycket bränsle fartyget gör av med.

Ombord på bitumentankern Ardea, som ingår i Crew Chart Ship Managements flotta, installeras just nu ett bränsle- och energiuppföljningssystem. Vid varje tillfälle ska den som kör fartyget direkt kunna se den faktiska bränsleåtgången på en dataskärm på bryggan.

Ännu inga kalkyler

Niels Berger, vd för Crew Chart, säger att han hoppas på att systemet ska hjälpa dem att minska bränsleförbrukningen med åtminstone fem procent.

– Systemet är under installation, så ännu har vi inga kalkyler på hur mycket som verkligen kommer att sparas. Men även små besparingar betyder mycket. Om vi ser att det fungerar bra kommer vi att sätta in systemet i alla våra fartyg.

Mäter redan allt

Inom handelssjöfarten finns redan idag en rad obligatoriska krav på rapportering av bränsleförbrukning vid givna tillfällen, som exempelvis lastning och lossning. Därmed är fartygen redan utrustade med sensorer som ger rederiet enormt mycket olika data.

– Alla våra fartyg är redan utrustade med Kongsberginstallationer som mäter allt från strömmar till bränsleförbrukning. Det här nya systemet extraherar den datainformationen och gör den användbar för den som kör båten.

Info i realtid

Befälhavaren kan alltså genast se om en viss manöver lönade sig eller om den bara kostade bränsle. Och vad små, små förändringar i framförandet av fartyget betyder för bränsleförbrukningen.

– Det handlar om en ren ”hands on”-information för dem på bryggan, konstaterar Niels Berger.

Han poängterar att rederierna är skyldiga, enligt klassreglerna, att ta nya initiativ till att förbättra sina fartygs miljöprestanda.

– Det här är ett sådant initiativ, som dessutom kan spara pengar till befraktaren. 

Liten kunskap

Systemleverantören Blueflow Technologies vd Peter Knutsen säger att kunderna ofta vet väldigt lite om sina båtars energi- och bränsleförbrukning.

– Har man ingen översikt av hur mycket bränsle som går åt är det väldigt svårt att sätta in åtgärder. 

Åkeribranschen först

För redaren finns också möjligheten att logga in i systemet och kolla hur de enskilda personerna på bryggan beter sig när de står vid rodret. Men för att den typen av kontroll ska fungera måste alla i besättningen vara med på det.

Inom lastbilsbranschen, där den här typen av system funnits ganska länge, är även information om de enskilda förarnas körstil tämligen accepterad. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]