[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kts, uppger Maersk Line.
Branden som startade den 29 augusti i en av bottencontainrarna längst förut på däck ombord Maersk Lines Maersk Kampala har varit mycket svårsläckt, först den 4 september kunde brandbekämpningsteam och besättningen släcka den sista brinnande containern.
Ingen skadad
Maersk Line har inte gått ut med någon siffra på hur många containrar som antänts, men att det är många råder inga tvivel om. Ingen besättningsman ska ha skadats.
Rök fortsätter att pysa ut från flera containrar men dessa håller på att fyllas med vatten och bogserbåtar sprutar vatten direkt på det drabbade området.
Rederiet vill inte uppge omfattningen av fartygets skador men säger i ett pressmeddelande att fokus nu är att gå till hamn, ta hand om lasten och undersöka fartygets reparationsbehov. Enligt medieuppgifter ligger fartyget för ankar runt tio sjömil från Ras Sudr Terminal, Egypten.
Oklart innehåll
Maersk Kampala befann sig söder om Suezkanalen när branden startade. Det är fortfarande oklart vad de brandhärjade containrarna innehåller. Maersk Kampala, 7.070 teu, är flaggad i Nederländerna.
Det är inte första gången Maersk Line drabbas av bränder ombord på senare tid. I juni rapporterade Sjöfartstidningen om en häftig brand – omfattande tre containrar – ombord containerfartyget Eugen Maersk, 15.550 teu, under en segling i Adenviken. Elden spred sig dock inte utan kunde begränsas och oskadliggöras. Det har i efterhand inte rapporterats om några personskador.
[/flowy_subscriber_only]