Kategori: Container | Haveri

Branden härjar fortfarande på Maerskfartyg

Branden ombord containerfartyget Maersk Kampala är fortfarande inte släckt – och den har spridit sig till fler containrar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ig till fler containrar.

Branden som startade den 28 augusti i en av bottencontainrarna längst förut på däck ombord Maersk Lines Maersk Kampala är att döma av bolagets rapporter mycket svårsläckt – under lördagsmorgonen spred sig branden då brandbekämpningsinsatserna delvis fick avbrytas på grund av hårt väder. Enligt Maersk Line, som har ständig kontakt med fartyget, är ingen ur besättningen saknad eller skadad.

Fyller med vatten

Maersk Kampala befinner sig söder om Suezkanalen och flera bogserbåtar med brandbekämpningsutrustning arbetar med att släcka branden. Under lördagen och söndagen – i takt med bättre väderläge – har man fortsatt att spruta stora mängder vatten direkt på det drabbade området. Enligt Maersk Line har man nu lyckats begränsa branden till fem, sex containrar. Rederiet har inte offentligort hur många containrar totalt som är eller har varit brandhärjade.

Brandbekämpningsteamet ombord håller också på att bryta upp de skållheta containrarna – och närliggande som fortfarande inte har fattat eld – för att fylla dem med vatten. Under söndagskvällen anlände ytterligare ett brandbekämpningsteam.

Innehåll oklart

Det är fortfarande oklart vad containrarna innehåller och vilka skador fartyget i övrigt har. Maersk Kampala, 7.070 teu, är flaggad i Nederländerna. Hon lämnande Mundra i Indien för över en vecka sedan. 

Det är inte första gången Maersk Line drabbas av bränder ombord på senare tid. I juni rapporterade Sjöfartstidningen om en häftig brand – omfattande tre containrar – ombord containerfartyget Eugen Maersk, 15.550 teu, under en segling i Adenviken. Elden spred sig dock inte utan kunde begränsas och oskadliggöras. Det har i efterhand inte rapporterats om några personskador.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]