Fotograf: DFDS

Kategori: Haveri | RoRo

Brand ombord roro-fartyg släckt

Branden som inträffade på roro-fartyget Corona Seaways i morse är nu släckt, rökdykarna släcker endast några mindre glödbränder.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ra mindre glödbränder.

– Vår insats har gått väldigt bra. Ett rökdykarteam lyckades under förmiddagen att släcka initialbranden och nu återstår endast några mindre glödbränder. Vi kan inte se någon mer rökutveckling, säger Glenn Borgkvist, pressansvarig vid Räddningstjänsten Skåne Nordväst, till Sjöfartstidningen vid 11.30-tiden under onsdagen.

Släckte med CO2

Branden på fartyget som opereras av DFDS inträffade under en segling mellan Fredericia och Köpenhamn när hon befann sig på danskt vatten under natten mellan tisdag och onsdag. Enligt DFDS startade branden i en trailer på det stängda huvuddäcket.Enligt Sjöräddningscentralen fick man en förfrågan från danska Søværnets Operative Kommando om att dirigera fartyget till Helsingborg.

– Besättningen genomförde tre släckningsförsök innan man som en sista utväg gick på med CO2 medan hon var på väg till kaj. Och man trodde väl att man hade lyckats att få slut på branden, men när hon låg i hamn så började det brinna igen. Om det beror på att man inte lyckades släcka helt eller att den blossade upp igen vet jag inte. Vi hade ett stort team på plats med bland annat fyra rökdykarteam och kemexperter. Från början klassades det som hög riskmiljö, nu är det nere i normal riskmiljö och vi har inte så mycket personal kvar, säger Glenn Borgkvist.

Yttemperatur steg snabbt

Under räddningsarbetet bistod Kustbevakningen med två enheter, KBV 034 och KBV 474, som sprutade vatten på fartygskrovet.

– Vi fick god hjälp av Kustbevakningen, de pumpade vatten på skrovet och när de avbröt för en kort stund steg yttemperaturen rätt snabbt med 20 grader. Jag vet inte omfattningen av skadorna. Men nu har man i alla fall börjat att lossa trailrar och containrar från aktern.

– Branden och varför den inträffade ska utredas av myndigheterna. Vi vet fortfarande inte omfattningen av skadorna på lasten men kommer att informera våra kunder så snart som möjligt samt informera om när fartyget kan sättas in i trafik igen, säger DFDS i ett uttalande.

Det syns inga stora ytliga skador på skrovet från de bilder lokaltidningen Helsingborgs Dagblad tagit från platsen under morgonen och förmiddagen.

– Tanken är att lasten ska tas av och sedan lastas på igen. Sedan åker skeppet vidare, förhoppningsvis redan i eftermiddag, säger Niels Vallø, vd på Helsingborgs hamn, till tidningen.

Ombord fanns en besättning på 19 personer och tio passagerare. Ingen har skadats eller förts till sjukhus.

Corona Seaways byggdes 2008 vid kinesiska Jinling Shipyard. Hon har fyra däck och en kapacitet på 3.332 filmeter. Ellingsen Shipping Group har tekniskt management av fartyget. Sedan 2008 är fartyget chartrat av DFDS och seglar mellan Klaipeda, Köpenhamn och Fredericia.

Vid kl 13.30 under torsdagen låg Corona Seaways fortfarande kvar i Helsingborg enligt AIS-datan.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]