Braheborg

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Braheborg snart i trafik

Vägverket Färjerederiet räknar med att vägfärjan Braheborg kan börja trafikera Visingsöleden i maj.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ra Visingsöleden i maj.

Ännu återstår en del frågor kring dokumentationen innan nybygget Braheborg kan inleda trafik mellan Gränna och Visingsö. Distriktschef Jonny Ödeen uppger att det är redaren som har ansvaret att träna och utbilda personalen och se till att all dokumentation om säkerhetsutbildningen överlämnas till Transportstyrelsen. Därefter fattar Transportstyrelsen beslut om certifiering.

Utökade krav

– Från Färjerederiets sida är vi väl lite ovana vid fartområde D och att färjan är över 500 brutto. Det som vi har noterat är att det krävs en helt annan och utökad dokumentation som inte bara varvet ska stå för. Det handlar om exempelvis övningsmanualer, underhållsmanualer, arbetsinstruktioner, manualer för att säkerställa systematisk arbetsmiljö, säger Jonny Ödeen till Sjöfartstidningen.

Han tillägger att det egentligen inte är något nytt, men att kraven är utökade.

– Vi hade nog förstått att det skulle bli så, men vi fick inte tillgång till fartyget före hon levererades och hon var två och en halv månad försenad. Därför blir vi också två och en halv månad försenade.

Väntar på besked 

Braheborg skulle ursprungligen ha överlämnats till Färjerederiet i början av december 2013, men leveransen sköts upp till den 14 februari 2014. Färjerederiet räknar nu med trafikstart under maj månad, förutsatt att alla certifikat beviljats av Transportstyrelsen.

– Vi är i princip färdiga med vår bit och varvet har några få punkter kvar som man måste ta fram. Sedan finns det en del som vi håller på och arbetar med Transportstyrelsen om vi ska omfattas av. Beroende på vilket besked vi får så kan vi sätta henne i trafik snarast, säger Jonny Ödeen.

Utmanande projekt

Att ett projekt av den här omfattningen försenades med ett par månader förvånar inte Jonny Ödeen alltför mycket. Enbart logistiken för att bygga ett så pass stort fartyg inne i landet, långt från varvet i Finland, innebär stora utmaningar.

– Vi har haft en bra dialog och ett bra samarbete med varvet. Det handlar framförallt om en väldig logistik. Varvet i Nystad får uppdraget och lägger ut stålarbetet till Riga och sedan ska sektionerna flyttas från Riga till Västervik och med lastbil hela vägen genom Småland och monteras ihop i Huskvarna. Det är inte orimligt att anta att förseningar kan inträffa i ett så här stort projekt.

Snart igång

Braheborg ligger nu vid sitt färjeläge på Visingsö.

– Hon ligger i sin hamn just nu och vi arbetar för högtryck hela tiden. Vi är vid gott mod. Vi ska snart ha igång henne, försäkrar Jonny Ödeen.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]