Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Braheborg tyngre än väntat

Trafikverkets färjerederis nya färja Braheborg, som ska gå i trafik på Vättern mellan Gränna och Visingsö, börjar nu vara klar för leverans. Hon kommer att döpas den 17 januari i Gränna.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en 17 januari i Gränna.

Kontraktsunderlaget för Braheborg har tagits fram av FKAB och fartyget har byggts i torrdockan i Huskvarna av det finländska varvet Uudenkaupungin Työvene Oy. Färjerederiet uppger att en del intrimning ännu kvarstår efter dopet och att hon beräknas sättas in i trafik under vintern 2014.

Tidningen Jönköpings-Posten publicerade nyligen en artikel om att färjan skulle ha en högre stålvikt än ursprungligen planerat.

– Det stämmer, säger Harri Putro, vd för Uudenkaupungin Työvene, till Sjöfartstidningen. 

– Skrovets isförstärkta zon har fått en högre vikt. Men det påverkar inte i någon större grad färjans egenskaper eller hur den opereras, understryker han.

Färjetrafiken på Visingsöleden drivs av Trafikverkets färjerederi på uppdrag av Jönköpings kommun. Kommunen bestämmer om avgifter och tidtabell medan personal och fartyg ingår i Färjerederiet.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]