Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Braheborg tyngre än väntat


Trafikverkets färjerederis nya färja Braheborg, som ska gå i trafik på Vättern mellan Gränna och Visingsö, börjar nu vara klar för leverans. Hon kommer att döpas den 17 januari i Gränna.

Kontraktsunderlaget för Braheborg har tagits fram av FKAB och fartyget har byggts i torrdockan i Huskvarna av det finländska varvet Uudenkaupungin Työvene Oy. Färjerederiet uppger att en del intrimning ännu kvarstår efter dopet och att hon beräknas sättas in i trafik under vintern 2014.

Tidningen Jönköpings-Posten publicerade nyligen en artikel om att färjan skulle ha en högre stålvikt än ursprungligen planerat.

– Det stämmer, säger Harri Putro, vd för Uudenkaupungin Työvene, till Sjöfartstidningen. 

– Skrovets isförstärkta zon har fått en högre vikt. Men det påverkar inte i någon större grad färjans egenskaper eller hur den opereras, understryker han.

Färjetrafiken på Visingsöleden drivs av Trafikverkets färjerederi på uppdrag av Jönköpings kommun. Kommunen bestämmer om avgifter och tidtabell medan personal och fartyg ingår i Färjerederiet.

Kommentarer

  • Johan A

    Vilken kvällstidningsrubrik! Vad är egentligen budskapet?

  • Kjell Staaf

    Det var ju inte en smickrande bild av ett nybygge. Har man glömt hur man riktar plåt? Jag har jobbat inom skeppsbyggnad i 45 år och detta är vad gäller finish bland det sämsta som setts. Men man får vad man betalar för.

  • Anonym

    Bemanningsbeslutet kommer bli högintressant. Rederiledningen hade tänkt sig två personer. Transportstyrelsen har antytt fem. Eftersom fartyget skall ta betalt av bilarna så kan det inte handla om statsfartyg och därmed försvinner den möjligheten för Färjerederiet. Som för övrigt redan bryter på reglerna på de bilfärjeleder där man idag tar betalt.
    Att Färjerederiet tar betalt på vissa leder är nog också ett brott mot lagar och regler. Det blir ju så att säga att Staten konkurrerar med annan näringsverksamhet. Och det får man ju inte göra!
    Enda lösningen är då att Färjerederiet upphör att ta betalt, för att bli lagliga. Men det vill man nog inte för då räcker inte kapaciteten till.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.