Fotograf: Riksdagen

Kategori: Politik

”Bra att (M) kommit tillbaka efter debaclet!”

Jörgen Hellman (S) och Rasmus Ling (MP) skriver i en replik att (M) vill glömma eller skriva om historien, men att det bara är bra att de nu vill driva på i sjöfartsfrågor.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] på i sjöfartsfrågor.

Det är förståeligt att moderater gärna vill glömma eller skriva om historien om hur Anders Borg hanterade tonnageskattefrågan. ”Den enda skatt vi moderater jublar över att få införa”, skriver Hans Rothenberg och Boriana Åberg (båda M), sannolikt eftersom de numera skäms över den pensionärsskatt Anders Borg också skapade under applådåskor från de borgerliga riksdagsledamöterna. Artikelförfattarna skriver om allt som infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd gjort för sjöfarten efter 2010 men vad gjorde infrastrukturminister, Åsa Torstensson (C), som satt första hälften av tiden, åren 2006-2010? Anar man en fördold kritik av hennes och centerpartiets agerande?

Att påstå att våra regeringspartier varit tysta om sjöfartspolitiken under oppositionsåren är att fara med osanning. I trafikutskottet har vi tagit upp sjöfartens villkor, exempelvis i kommittémotionerna från år 2009/10 (underrubrik: ”Den gröna sjöfarten”) och 2013/14 (underrubrik: ”Sjöfart för export och jobb”), men de lästes kanske inte av de moderata ledamöterna?

Efter regeringsskiftet så har i augusti 2015 presenterat en strategi för att främja de maritima näringarna. Strategins vision är konkurrenskraftiga, innovativa och hållbara maritima näringar som kan bidra till ökad sysselsättning, minskad miljöbelastning och en attraktiv livsmiljö. Strategin pekar ut riktningen och utgör en plattform för fortsatt utveckling och samverkan genom dialog och kunskapsutbyte. Samarbetsregeringen gav den 25 februari i år Sjöfartsverket i uppdrag att analysera möjligheten att öka andelen kust- och inlandssjöfart i Sverige. Bakgrunden till detta var just skrivningar i kommittémotioner från 2012-2014. Vi ifrågasätter inte att infrastrukturminister Elmsäter-Svärd efter 2010 års val s a s ”jobbade upp” sjöfartsfrågorna i departementet. Hon lyckades däremot inte på en hel valperiod åstadkomma den tonnageskatt som samarbetsregeringen levererat som halvtidsresultat. Men visst, mer finns säkert att göra i sjöfartsfrågorna och det är bara bra att moderaterna nu vill driva på.

För att upprepa det vi sagt tidigare. Tonnagebeskattning har varit efterlängtat av näringslivet och vi är glada över att samarbetsregeringen lyckats leverera den trots visst EU-trassel. Vi ser fram emot att få se fler svenskflaggade fartyg och svenska sjöfartsjobb. Men det har varit åtta försinkade år med tanke på att regeringen Perssons tonnageskatteutredning lade sitt förslag redan i februari 2006. Utifrån den utredningen och remisserna så hade regeringen Reinfeldt kunnat utforma en proposition under år 2007. Givetvis redan då i samarbete med sjöfartsnäringen. Om det sedan var viljan i finansdepartementet eller kompetensen i näringsdepartementet som brast får andra svara på.

Sverigedemokraterna (SD) har på senare tid gått till höger i den ekonomiska politiken, men de motioner vi ser i skatteutskottet från dem är oftast ett slags uppvisning av olika lagtekniska invändningar. SD upptäckte tonnageskattefrågan hösten 2012 efter två år i Riksdagen. Deras insats under denna valperiod har varit att försöka försena reformen genom att kasta in nya saker. Sjöfartsnäringens uppfattning har varit att det viktiga är att få tillstånd reformen så snabbt som möjligt. Att försena frågor gör sällan resultatet bättre!

Jörgen Hellman, riksdagsledamot (S) i Skatteutskottet

Rasmus Ling, riksdagsledamot (MP) i Skatteutskottet

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]