Trots kontinuerlig bottenrengöring kan världsflottan segla med 30 procent högre motstånd på grund av påväxt.

Fotograf: DNV GL

Kategori: Ekonomi | Fartygsutrustning | Miljö

Bottenpåväxt beräknas med CFD

Världsflottan kan segla med cirka 30 procent mer motstånd och därmed högre bränsleförbrukning än nödvändigt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e bränsleförbrukning än nödvändigt.

Det hävdar DNV GL som nu inkluderar en avancerad modul för analys av skrov- och propellerprestanda i sin ”Fleet performance management service”, kallad ECO Insight. I modulen ingår så kallad Computational Fluid Dynamics, CFD, (på svenska beräkningsströmningsdynamik), med vilken man med numeriska metoder kan beräkna strömningsproblem kring skrov och propeller.

Effektiva metoder saknas

De flesta rederier, inte minst i Sverige, rengör kontinuerligt skrovens utsida och bottenmålar. Problemet är att det saknas effektiva metoder att ta reda på exakt när bottenrengöringen måste göras och därmed hur ofta.

Men enligt DNV GL kan man med hjälp av beräkningar av strömningsproblemen analysera glappet mellan ett fartygs teoretiska och uppmätta energibehov, med hänsyn tagen till fart, trim, väder med mera, och på så vis få fram hur vattenmotståndet ökar över tid.

”Väldigt precist”

Dr Torsten Büssow, DNV GL:s chef för Fleet Performance Management, säger i ett pressmeddelande:

– Med CFD, som även används för exempelvis skrovoptimering, retrofit och trimservice, kan man väldigt precist normalisera det fartygsspecifika energibehovet vid varje rapporterat tillfälle.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]