Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo | Torrlast

Bore säljer sina torrlastare

Bore lämnar torrlastsegmentet inom kontraktsfart och planerar en drastisk nedskärning av personal.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]edskärning av personal.

Flera års överkapacitet på marknaden och ohållbart låg lönsamhet inom affärsområdet CoA (Contract of Affreightment) föranleder Bore att lämna detta segmentet ännu under detta år. Från och med början av 2015 kommer rederiet att koncentrera sig på sin kärnverksamhet som tonnage provider inom roro-sektorn.

För få fartyg

Bores flotta av torrlastfartyg sysselsatta inom kontraktsfart består för närvarande av sex fartyg. Med en relativt liten flotta har det visat sig vara svårt att konkurrera med de större aktörerna på den hårda CoA-marknaden. Rederiet kommer därför att sälja hela CoA-flottan.

Som Sjöfartstidningen redan tidigare rapporterat pågår en försäljningsprocess för de finskflaggade 4.950 dwt torrlastfartygen Fingard och Swegard. En överlåtelse av fartygen förväntas ske senast i slutet av oktober 2014.

En försäljningsprocess gällande de holländskflaggade så kallade kompassfartygen Nordgard, Sydgard, Westgard och Ostgard om cirka 3.700 dwt till det holländska storrederiet Royal Wagenborg har också inletts. Överlåtelsen planeras till senast december 2014.

Personalen reduceras

Bore planerar vidare en kraftig nedskärning av sin landpersonal för att anpassa sig till den nya affärsmodellen. Rederiet inleder samarbetsförhandlingar med hela landpersonalen. Bore sysselsätter idag 31 personer i land och planerar att minska organisationen med maximalt 19 tjänster.

CoA-verksamheten har i huvudsak opererats från Bores kontor i Mariehamn.

– Vi inleder samarbetsförhandlingar som berör våra kontor och verksamhetspunkter i Helsingfors, Mariehamn, Åbo och Pargas. CoA-verksamheten har varit koncentrerad till Mariehamn och nu när vi planerar att lämna den så är det klart att det har en inverkan på personalen i Mariehamn. Några konkreta planer på att stänga kontoret i Mariehamn har vi inte, säger Bores vd Håkan Modig till Sjöfartstidningen.

Fokus på roro

Som ett led i strategin att ”förnya via divestering” koncentrerar sig Bore på att erbjuda operatörer på marknaden roro-tonnage, ”tonnage providing”, för att öka sin lönsamhet och stärka sin position som ett ledande rederi inom roro-tonnage providing segmentet.

– Bore har idag några av världens modernaste och energieffektivaste roro-fartyg. Vi har gjort framsteg i att svänga Bores negativa resultatutveckling, men för att åstadkomma ytterligare förbättring måste vi fokusera på att bli en stark shipping partner för våra nuvarande och kommande kunder inom roro-segmentet. Vi kommer att satsa på att bygga upp en stark balansräkning för att skapa en plattform för att möta nuvarande och kommande regleringar inom sjöfarten. Innovativa shippinglösningar och en minskning av vårt miljöavtryck kommer att vara viktiga för att stärka vår position som ledande shipping partner inom roro-segmentet. Olyckligtvis påverkas vår personal av denna omstrukturering, säger Håkan Modig.

Finns framtid

Håkan Modig är inte oroad över att roro-fartygens roll tenderar att minska inom Östersjö- och Nordsjötrafiken och att flera isförstärkta roro-fartyg numera sysselsätts på Medelhavet.

– Vi tror på roro-segmentet. Vi har nio fartyg i vår roro-flotta som alla är sysselsatta under 2014. Vi har satsat på att vara innovativa och på reducerad bränslekonsumtion. Vi tror på att det finns en nisch och tror på framtiden för oss inom den, försäkrar han.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]