Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Arbetsmarknad | Hamn/Logistik

Bojkotten hävd men ingen lösning

Det finska fackförbundet Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT har hävt sin bojkott av två containerfartyg i Raumo och Kotka.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]artyg i Raumo och Kotka.

Även intresseorganisationen Hamnoperatörerna bekräftar att någon bojkott inte pågår för närvarande i finländska hamnar och att lasthanteringen pågår normalt. Men någon lösning på konflikten har man inte kunnat nå, uppger Arto Sorvali, viceordförande för AKT.

– Vi beslöt att häva bojkotten på måndag morgon. Vi har vissa förhandlingskontakter, men man kan inte säga att vi skulle ha nått någon lösning. Vi får se vart de leder, säger han till Sjöfartstidningen.

Gammal konflikt

AKT uppger att förbundet vid upprepade tillfällen har förhandlat med terminal- och stuveriföretagens intresseorganisation Hamnoperatörerna angående villkoren för lastsurrning på containerfartyg utan att nå resultat.

AKT hänvisar till ett avtal mellan ITF och rederierna som säger att rederierna inte får låta sjömän utföra lasthanteringsarbete utan avtal med det lokala fackförbundet. Enligt AKT har även ILO deklarerat att det stuveriarbete som utförs i hamnarna hör till stuveriet.

Ingen ny bojkott

På frågan om det finns något hot om nya bojkotter svarar Arto Sorvali:

– För närvarande har vi ingen bojkott på gång.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Det vore intressant att få klarlagt vad som räknas som stuveriarbete i ett container fartyg. Min uppfattning är att när containrarna satts på plats i rummet via cellguiders (eller på ’knasters’ som utsättes av stuveriet), då är stuveriarbetet klart. Sedan vidtar ’lashing’ av containrarna på väderdäck och detta har med fartygets klargöring för avgång att göra och borde inte räknas som stuveriarbete.
    Jämför påluckning och täckning av lastluckor med presenning på ett äldre fartyg.
    Skulle det räknas som stuveriarbete och utföras av stuverifolk ?
    Det utfördes ju alltid av besättningen – både av- och påluckning.

    • Båsen

      men i dagens fartyg så finns det inte tillräckligt med däcksfolk för att hinna med surrning av gods. Det finns ju vilotider att beakta också. På ädre fartyg där var vi ju ca 10-12 man på däck.

  • kaj sundberg båtsman

    nu hinner besättningen lösa containrarna man bara gör de före man kommer i hamn så gör vi i finland

  • Sjökapten

    Stuverier sitter på en maktfaktor och kan göra som de vill ! Anser de att ett jobb är för ett stuveri så är det så eller så blir det problem eventuellt blockad eller så funkar inte logistiken i hamnen helt plötsligt. Att fartygets egen besättning är ledig/iland/sover/ eller annars inte får delta är vanligt i Finland. Stuverier i Finland är som Maffian i Italien bara att lyda, och förstås inte gratis utan betalning krävs för deras påtvingade ”tjänster” förstås. Fy fan för stuverier som har tagit bort arbetsplatser på fartygen. Men de korkade fackförbunden har inte heller reagerat så att det har varit fritt fram för stuverier att ta större del av kakan!

  • Anonymous

    Finlands fackförbund är helt värdelösa. Man är så rädd så rädd. Det är helt okej att arbetsplatserna försvinner. Folk blir utan jobb.. Unga människor blir utstötta och nejnej det går ju såå bra för den finska sjöfartsnäringen t.o.m flaggas in fartyg. Ojojoj

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]