Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Specialfartyg

Bogserbåt i nöd vid Kullens klippor

En nödställd bogserbåt som bogserade en pråm var på tisdagen bara minuter ifrån att slå emot klipporna vid Kullen i Skåne. I sista stund lyckades Sjöräddningssällskapets båt ”Lars Lindfält” bogsera bort ekipaget.  

Larmet om det nödställda ekipaget inkom till Sjöfartsverket vid 14.30-tiden på eftermiddagen. Enligt larmet hade bogserbåten Nalle, som var på väg att bogsera en större pråm från Göteborg till Höganäs, fått motorhaveri en sjömil norr om Kullen och drev nu i riktning mot klipporna.  

Minuter från klipporna

– Sjöräddningssällskapet ryckte ut med sin båt Lars Lindfält där man gjorde bedömningen att det skulle vara säkrare att bogsera undan ekipaget än att ta ombord besättningen. När man till slut lyckades koppla bogserbåten i den höga sjö som rådde befann man sig bara 200 meter från klipporna. Det handlade om minuter innan man hade slagit emot klipporna, säger Christian Carlsson, vakthavande befäl vid Kustbevakningen.  

Kustbevakningen tog över

SSRS-båten Lars Lindfält lyckades sedan dra ekipaget runt Kullen längre ut till havs, varpå Kustbevakningens fartyg KBV 001 anlände och efter någon timme kunde ta över bogseringen. Vid 22-tiden på kvällen anlände sedan en bogserbåt från Helsingborg och tog över bogseringen och drog in ekipaget till Höganäs.     

Risk för oljeutsläpp

Ombord på både bogserbåten och pråmen fanns större mängder dieselolja, och på pråmen fanns också hydraulolja som riskerade att komma ut i vattnet.

– Det är klart att man slog två flugor på smällen när SSRS lyckades dra bort ekipaget från klipporna och undvika risken för utsläpp, men deras första uppgift var förstås att rädda liv. Det hade inte varit säkert att plocka över besättningen i den kraftiga sjö som rådde, säger Christian Carlsson. 

Förundersökning inledd 

En förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik och brott mot fartygssäkerhetslagen har nu inletts mot bogserbåtens befälhavare.

– De har gett sig ut i en alldeles för liten bogserbåt i en alldeles för stor pråm i dåligt väder och är därför misstänkta för bristande gott sjömanskap, säger Christian Carlsson, vakthavande befäl vid Kustbevakningen. 

Kommentarer

  • sjöbjörn

    Vad hade hänt om inte Sjöräddningssällskapets båt funnits till hands? Kustbevakningen hade aldrig hunnit fram och ett större haveri hade blivit ett faktum. Så till alla läsare; Stöd Sjöräddningssällskapet ekonomiskt så mycket ni kan!

    • Sjöman

      Håller med sjöbjörn.

  • Kul sjötok

    Det är väl klart att kbv skäms lite vad sjöräddningssällskapet klarar med bidrag och frivillighet misslyckas kbv med även fast dom får större båtar och har stora statliga anslag att leka med

  • Anonym

    Bevis på bra samarbete! Det är omöjligt för båda aktörer att finnas överallt alltid, året runt. Bra jobbat alla!

  • Anonym

    KBV 001-002-003. ärju tänkta för att kunna bogsera ut stora tankfartyg i sådana här situationer.
    De har dock oerfaren besättning. och kan inte gå in och rädda haverister där djupet är litet.
    Det är en dyr lekstuga på skattebetalarnas bekostnad.Det finns proffesionella bogserbåtar med erfarenhet! Och så har vi sjöräddningen som gör snabbjobben!
    Vad skall vi med de stora KBV båtarna till egentligen?

    • Anonym

      Vad ska vi med nått till överhuvudtaget? Allt kan ju nån annan göra!
      Men vill vi verkligen lägga allt i händerna på några få stora privata aktörer. Det är nog snarare det som är frågan, inte om det går.

      • Lars Reglage

        Nja, hade det berott på statliga verk att rädda folk till sjöss, så får nog rederierna börja betala risktillägg till vanligt sjöfolk i svenska vatten.

        Efter några år i statlig maritim verksamhet, så blir man mörkrädd av att se hur pengarna används. Förutom lotsbåtarnas skickliga insatser vid nödsituationer, så läggs inte många strån i kors, inom de statliga verken/myndigheterna, för att rädda den skeppsbrutne.

        Däremot, finns mkt duktigt sjöfolk som inte står handfallna i sådana situationer.

  • sjöman på sydkusten

    Hade det här hänt vintertid när isen stoppar sjöräddningssällskapet hade det kunnat sluta illa.
    Sjöräddningen borde tänka mer på detta åtminstone vid färjehamnarna i söder. En eventuell olycka skull få fasansfulla konsekvenser när räddningsbåtarna ligger på land eller fastfrusna i hamnbassängen.

  • Leif Nilsson

    Var under intryck av att bogseringar över öppet vatten ska vara godkända av försäkringsbolag och/eller av flaggstatens myndighet innan de får påbörjas!?

    Leif Nilsson

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.