Bokmässan i Göteborg nalkas. Vi som tjänstgör eller framträder i Sjöfartsmontern, som har Sjöfartens Kultursällskap vid rodret, kommer att avnjuta vår hävdvunna mässmiddag på anrika Park Avenue Hotel. Få anar nog i dag att hotellet har en tydlig maritim bakgrund.
Nu närmar sig fashionabla Park Avenue sitt 75-årsjubileum. Därmed borde historiens vingslag kunna förnimmas…
Andra världskriget erbjöd inget sjöfartsskydd. Det formellt neutrala Sveriges handelsflotta fick plikta med tusentals sjömäns liv och hundratals krigsförlista fartyg för att vårt land skulle kunna klara sin folkförsörjning. Många svenska fartyg och deras besättningar deltog också hjältemodigt i de ständigt utsatta allierade atlantkonvojerna, med ty åtföljande förluster.
Men på hemmaplan klarade sig Sverige helskinnat. Efter krigsslutet snurrade den svenska industrins hjul på högvarv, samtidigt som stora delar av det övriga Europa låg i ruiner. Inte minst frodades skeppsvarven, som nu skulle fylla de oändliga behoven efter alla krigsförlisningar. Göteborgsvarven ägdes av ännu lyckosamma rederikoncerner. Behov uppstod av ett ståndsmässigt hotell, där deras långväga affärskontakter kunde ta in. Som lämplig position valdes en tomt där Lorensbergsparken möter Kungsportsavenyen.
När Park Avenue Hotel invigdes 1950 fanns rederibjässarna Broströms, Transatlantic och Svenska Lloyd bland de viktigaste delägarna. VIP-sviterna på den lyxiga tionde våningen lär ha inretts av redarfruar. Är nr 2 måhända fortfarande uppkallad efter Svenska Lloyd, nr 8 efter Ostasiatiska Kompaniet, nr 17 efter Transatlantic och nr 19 efter Svenska Amerika Linien? På konferensplanet fick några av salarna namn efter SAL-flottans stoltheter Gripsholm, Kungsholm och Stockholm. En annan uppkallades efter sjömannen och låtdiktaren Lasse Dahlquist. I Taubesalen fick sjömannen och mångsidige konstutövaren Evert Taube själv pryda 16 väggfält med illustrationer från sina saltstänkta visor.
Mycket vatten har sedan dess runnit under Göta älvs broar. Varv har lagts ned och rederier seglat i kvav. Park Avenue togs 1979 över av SAS. 2005 övergick hotelldriften från Radisson SAS till Elite Hotels.
Min bild från Taubesalen togs 2004. Inför Park Avenues 75-årsjubileum bör frågan ställas: Hur förvaltas hotellets kulturarv från den göteborgska sjöfartens guldålder?
Kommentarer
Lennart Fougelberg
Det sägs, och lär vara sant, att Broströmsdirektör
B. G. Nilsson hade en tjänstemoped vilken han även
nyttjade när karavanen av limousiner lämnade Broströmia och B. G. var först på plats inför dopmiddagen. Jag träffade B.G. några gånger på åttiotalet och minns att han var en frisk fläkt i Göteborgs
Rederinäring. Lennart Fougelberg