Uppföljning – världens största hamnar

Häromdagen skrev jag en nyhet om världens största hamnar och i en bisats nämnde jag hamnbjässarna för 30 år sedan. Grottar man ner sig i utvecklingen finns en hel del intressanta siffror – även om det får tas för vad det är.

År 1970 var New York/New Jersey (i statistiken räknas de som en aktör) världens största hamn med 930.000 teu följt av Oakland, också i USA, på 336.400 teu. Den tionde största hamnen, Tilbury i England, hanterade det året med dagens mått mätt blygsamma 155.000 teu (år 2012 hanterade till exempel Göteborgs Hamn 900.000 teu).

Det glada 80-talet

År 2012 hanterade Shanghai, världens idag största hamn, hela 31,8 miljoner teu… En exceptionell utveckling och det säger något om världshandeln och containerns betydelse.

1980 dominerade fortfarande New York/New Jersey med 1,95 miljoner teu. På tio år (1970 till 1980) skedde alltså en fördubbling av volymerna men under de glada åren på 1980-talet hände något med världshandeln – den sköt i höjden i takt med den globala högkonjunkturen och förändrade konsumtionsvanor. I centrum stod tillväxtfokus, nya handelsavtal, frihandel och en ständigt ökande befolkning.

Francis Fukuyama, amerikansk professor vid John Hopkins University, menade i en kontroversiell bok från början av 1990-talet att historien tagit slut (idéstriderna) i och med liberalismens segertåg världen över. Ett starkt kritiserat och omdebatterat ställningstagande kan man minst sagt säga. 

Logistikmässigt kännetecknades perioden av ökad containerisering, vilket självklart måste tas med i beaktning när man jämför hamnsiffror (om man tittar specifikt på containervolymerna) från årtionde till årtionde. Det är ju aningen orättvist att jämföra styckegodsårtionden mot containerårtionden. 

Containerfartygens utveckling har de facto exploderat de senaste 30 åren. 1980 sjösattes fartygsklassen Panamax, som fick sitt namn efter att vara de största fartygen som kom igenom Panamakanalen. Utvecklingen av allt större containerfartyg, 10.000 teu och uppåt, tog ordentlig fart på 2000-talet i takt med högre bunkerpriser.

Asiatisk dominans

På 1980-talet började den asiatiska marknaden på allvar att visa framfötterna. År 1990 låg Singapore i topp med 5,2 miljoner teu följt av Hongkong på 5,1 miljoner teu. Den tidigare så viktiga hamnen New York/New Jersey halkade efter rejält. Sedan dess har, som vi alla känner till, Asiens betydelse för världshandeln exploderat och medan många amerikanska och europeiska hamnar kämpar för att få upp containervolymerna ser många asiatiska hamnar rejäla ökningar varje år.

Och just de europeiska hamnarnas utveckling är intressant både ur ett kort och medellångt perspektiv med stora frågetecken kring Eurozonens tillväxtkraft, många befarar att vi håller på att utveckla nolltillväxtekonomier likt den japanska. Men det får bli ämnet för ett annat blogginlägg.

Nåja, då den totala handeln via sjövägen spås öka kan man ju undra var taket går för en hamn som Shanghai? Lever de efter devisen the sky’s the limit? Just nu pågår mycket forskning kring framtidens logistik för att få fram effektivare flöden och godshantering, måhända kommer därför framtidens hamnar att se helt annorlunda ut.

Källa hamnstatistik: Containerisation Magazine

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]