Sjöfarten är för långsam

På senare år har jag vid flera tillfällen på diverse konferenser och i artiklar läst och hört att det i framtiden är den intra-Asiatiska handeln som kommer att vara grunden för en god tillväxtmarknad för sjöfarten och även svenska och europeiska rederier.

Och så är det säkert, men jag noterar ändå att DB Schenker tror på lastbilen. Två veckor med båt är för lång tid, två dygn med flyget är för dyrt – en vecka med lastbil och gränsövergångar finslipade med DB Schenkers egen personal ska bli helt rätt. 

”Fram till nu har det mesta godset i Asien transporterats sjövägen. Men det tar ett lastfartyg cirka två veckor att göra resan från Penang i Malaysia till Shanghai. Flygfrakt tar bara två dagar men är å andra sidan mycket dyrare. En lastbil klarar resan på knappt en vecka tack vare DB Schenkers personal vid gränsövergångarna som garanterar en snabb tullklarering och är mycket billigare än flygfrakt” skriver DB Schenker i ett pressmedelande om sin Asia Landbridge.

Det är inte bara saktfärdiga svenska politiker som inte får EU:s inre vattenvägar på plats i Sverige, låga broar i Göteborg och strängare europeiska svavelregler den miljövänliga sjöfarten har att kämpa emot.

Vi får väl hoppas att chaufförerna inte ska behöva tumma på kör- och vilotidsreglerna (om det finns några i Sydostasien) för att hålla tidtabellen.

I Sjöfartstidningen nummer 2, 2014 som kommer ut till er som prenumererar nu på fredag kan ni läsa hur en Lundaforskare tolkar vad svenska och europeiska politiker faktiskt gör, inte vad de säger att de ska göra, för att fördela godsflödena mellan land- och sjötransporter.