Sjöfarten är för långsam

På senare år har jag vid flera tillfällen på diverse konferenser och i artiklar läst och hört att det i framtiden är den intra-Asiatiska handeln som kommer att vara grunden för en god tillväxtmarknad för sjöfarten och även svenska och europeiska rederier.

Och så är det säkert, men jag noterar ändå att DB Schenker tror på lastbilen. Två veckor med båt är för lång tid, två dygn med flyget är för dyrt – en vecka med lastbil och gränsövergångar finslipade med DB Schenkers egen personal ska bli helt rätt. 

”Fram till nu har det mesta godset i Asien transporterats sjövägen. Men det tar ett lastfartyg cirka två veckor att göra resan från Penang i Malaysia till Shanghai. Flygfrakt tar bara två dagar men är å andra sidan mycket dyrare. En lastbil klarar resan på knappt en vecka tack vare DB Schenkers personal vid gränsövergångarna som garanterar en snabb tullklarering och är mycket billigare än flygfrakt” skriver DB Schenker i ett pressmedelande om sin Asia Landbridge.

Det är inte bara saktfärdiga svenska politiker som inte får EU:s inre vattenvägar på plats i Sverige, låga broar i Göteborg och strängare europeiska svavelregler den miljövänliga sjöfarten har att kämpa emot.

Vi får väl hoppas att chaufförerna inte ska behöva tumma på kör- och vilotidsreglerna (om det finns några i Sydostasien) för att hålla tidtabellen.

I Sjöfartstidningen nummer 2, 2014 som kommer ut till er som prenumererar nu på fredag kan ni läsa hur en Lundaforskare tolkar vad svenska och europeiska politiker faktiskt gör, inte vad de säger att de ska göra, för att fördela godsflödena mellan land- och sjötransporter.

Kommentarer

  • annonym

    Tumma på vilotid ! Åk lite på vänern med båt så kanske du förstår att detta med vilotid för sjömän är ett relativt begrepp .så även med den övriga närsjöfarten.den ordrinare arbetstiden i närsjöfarten ligger runt 12 timmar /dygn händer något oförutsett så spricker detta schema för samttliga ombord. Har haft en del att göra med trötta , stressade lasbilschaförer genom åren , man behöver inte vara raketforskare för att förstå att denna yrkesgrupp sliter ont under dåliga förhållanden och är väl den grupp som har det tuffast i transportkdjan ,man förstår att dom vill åka färja , få sej en dusch och träffa kollegor, att det skulle vara sämre villkor i asien är väl ingen tvekan om , asiater ses ju som en oändlig resurs överallt i världen , timmpengen är låg så även kosthållning och välfärdsomkostnader , båtar lär behövas och bilar och tåg med , det är ju själva förutsättningen med dörr till dörr transporten . Vi eller dom ? Nej alla behövs !

    • Anonymous

      Vi behövs mer än dom!

  • Dan Andersson

    Det måste vara ett grund/systemfel i världshandeln/ekonomin då allt måste gå så fort och fortare. Nån måste börja skruva ner tempot….

  • Andreas Åsenholm ( SD)

    Det behövs ett nytt tänkande inom infrastrukturpolitiken, inte bara på nationell utan också på europeisk nivå. Politikerna måste dessutom visar handlingskraftig ledarskap, vilket saknas idag.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.