Olika högt till riksmedia

Göteborg ska få sitt högsta landmärke, ett över två hundra meter högt torn med bostäder och företag i 60 våningar. Högst i Norden, om det blir av.

Beskedet slog ned som en bomb med efterskalv i media ända upp till Stockholmspressen och det kommer att påverka många. Även oss på Sjöfartstidningen som också finns på Lindholmen och får se vår sommarsol skymd julikvällar (skall vi vara helt ärliga är vi inte så många här då och kommer nog att ta detta med fattning utan överklaganden).

Att det finns ett stort medieintresse är självklart. Det rör sig om ett projekt som förändrar Göteborgs profil på så många sätt, som är i närområdet, som påverkar så många människor i deras vardag och som i fall det blir av kräver investeringar på två miljarder kronor.

Det är stort och förtjänar bevakningen från pressen.

Samma dag presenterade ett Mölndalsföretag en affär värd cirka 1,8 miljarder kronor. Det är är den femte affären av samma storlek som företaget Floatel International gjort sedan starten 2006.

Floatel International är ett företag på G, har i dag 45 anställda på kontoret i Mölndal och räknar med att vara 320 anställda vid årsskiftet. 

Här borde finnas ett generellt samhällsintresse av Floatels nya affär och det borde vara en nyhet som genererar rubriker och redaktionellt utrymme på många håll i medielandskapet.

Responsen på pressreleasen från Floatel i den samlade svenska mediavärlden har hittills i princip begränsats till en artikel på Sjöfartstidningens sajt.

Att vi skriver om det är självklart, det är vårt uppdrag från vår läsekrets och vi har följt Floatel sedan starten. Att resten av den svenska mediavärlden inte tycker detta är värt att skriva om är minst sagt bekymmersamt.

Det kan egentligen bara finnas två orsaker till varför detta inte fått genomslag i medias nyhetsvärdering.

Den ena är att man på redaktionerna inte tycker att detta har någon större betydelse för Sverige. Floatel International är ett Bermudasregistrerat företag med huvudägarna i Singapore och USA. Den nya riggen, liksom de fyra föregångarna byggs i Singapore. Företagets verksamhet är helt lokaliserad utanför Sverige. So, what´s in it for us?

Här missar man grovt. Floatel International är ett klockrent exempel på det som man i samtliga politiska läger vill se i globaliseringens tidevarv: utländska investeringar baserade på svenskt entreprenörskap och svensk kompetens som genererar kvalificerade jobb i Sverige. Tillsammans med generellt konkurrenskraftiga förutsättningar för företagande är ju detta grunden som krävs om vi skall kunna göra Sverige till ett attraktivt land och locka hit de investeringar som krävs om vi skall fortsätta vara ett land som lever på export.

Nu är ju beställningen på riggen inte lagd i Sverige utan i Singapore så de 280 miljoner dollar det kostar att bygga den hamnar ju inte här, kan man tycka.

Det är också fel. Ett skeppsvarv är idag i princip en monteringsfabrik. Ju mer komplext ett fartyg är, desto mer av ordern består av utrustning från andra leverantörer.

Sverige har inga varv som klarar den här typen av projekt men vi har en duktig marin underleverantörssektor som är utvecklingsdrivande och i många fall ligger på förkant internationellt och som inte bara är van vid att jobba globalt utan gör det större delen av tiden. För dessa företag är ett sådant här projekt totalt sett sannolikt värt mer än en miljard kronor av affärer för dem att slåss om med sina utländska konkurrenter.

Då är det naturligtvis mycket enklare att kunna ta 4:ans spårvagn till Mölndal för att möta kunden än att behöva sätta sig på en long-haul flight till Singapore. 

Den andra är att media helt enkelt inte vet om det. En pressrelease är ett sätt att synas och höras. Det vill man göra på de arenor som är viktiga för ens verksamhet. För Floatel International innebär det att nå kunder, investerare och andra affärspartners. 

Sverige är självfallet inte oviktigt för de svenskar som driver Floatel, som lever här och som har sina rötter här, men för verksamheten är Sverige för litet. Kunskapen hos investerarna är minst sagt bristfällig och det politiska intresset ligger på ungefär samma nivå. Framtiden och marknaden ligger utanför Sveriges territorialvattensgräns.

Det fanns kanske inte särskilt många .se på sändlistan när pressreleasen mejlades ut.

Oavsett orsak är det bekymmersamt och här finns en stor politisk utmaning för någon villig att anta – och här finns också en stor potential för Sverige i framtiden.

 

Kommentarer

  • anno nym

    Ett interssant företag på många vis som du skriver och det roliga är ju att dom anställer svenska
    sjömän och svenska sjöbefäl runt om i världen . Och använder sej av svensk komptetens från fd.svensk offshoreindustri .

  • Nisse Hult

    Bra poängterat! Hoppas att någon på Floatel gör en bra svensk pressrelease, det är som du säger en stor affär för svenska underleverantörer.
    Vad man än tror i Stockholm, så bor vi på en ö, och shipping i alla dess former är vitalt för rikets överlevnad.

  • Lennart Fougelberg

    Floatelledningen har på relativt kort tid, med sitt gedigna kunnande, byggt upp en ny modern riggflotta och det är glädjande att man fortsatt har ägarnas förtroende att vidare utveckla.En sak som svensk media och politiker kanske har missat är att dessa satsningar i offshore ger högteknologiska, välbetalda anställningar i en global näring och arbetsplatsen är Göteborg och Sverige. Vi exporterar kunnande och ingenjörstimmar av hög klass till världens offshoremarknader. När startar Chalmers en skeppsbyggnadsutbildning med offshoreinriktning? Ca. sju konsultföretag i offshore växer i Göteborg och skriker efter ingenjörer. Jag har talat med flera av cheferna samt även Chalmers rektor Makides om detta.
    Lennart Fougelberg, Ordförande Swedocean

    • Per Hogström

      Det är väldigt glädjande att se den utveckling som är inom offshoresektorn, i synnerhet lokalt här i Göteborg. Det är riktigt att dessa företag skriker efter kompetent arbetskraft.
      För att möta detta behov skiftades skeppsbyggnadsutbildningen, numera ett tvåårigt internationellt masterprogram i Naval Architect and Ocean Engineering, mot ett ökat fokus på offshoretillämpningar. Varje år kommer mellan 15-25 studenter ut med denna attraktiva examen i bagaget, hungriga för att möta branchens utmaning. Nästa vecka (2 sept 2013) kommer 35 nya studenter till utbildningen, ungefär hälften svenska studenter från Chalmers grundprogam och hälften utlänska studenter med de mest skiftande bakgrunder.
      Lennart Fougelbergs inlägg pekar på att vi som bedriver undervisning på programmet behöver lägga ett ökat fokus på att marknadsföra utbildningen och dess studenter. Men utbildningen finns och jag som programansvarig tar gärna emot synpunkter på innehållet. Bifogar länken till utbildningens hemsida:
      http://www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/Pages/Naval-architecture-and-Ocean-Engineering.aspx
      Per Hogström, Programansvarig Naval Architect and Ocean Engieering

  • Anonymous

    Men vad kan man räkna av en journalistkår som anser att det viktigaste en internationell friidrottare hade att säga, och gjorde löpsedel av, var något om Zlatan!

    Dagens journalister är precis som politikerna navelskådare av högsta klass.

  • fd Matros

    Intressant, en firma som anställer svenskar i offshore.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.