Olika högt till riksmedia

Göteborg ska få sitt högsta landmärke, ett över två hundra meter högt torn med bostäder och företag i 60 våningar. Högst i Norden, om det blir av.

Beskedet slog ned som en bomb med efterskalv i media ända upp till Stockholmspressen och det kommer att påverka många. Även oss på Sjöfartstidningen som också finns på Lindholmen och får se vår sommarsol skymd julikvällar (skall vi vara helt ärliga är vi inte så många här då och kommer nog att ta detta med fattning utan överklaganden).

Att det finns ett stort medieintresse är självklart. Det rör sig om ett projekt som förändrar Göteborgs profil på så många sätt, som är i närområdet, som påverkar så många människor i deras vardag och som i fall det blir av kräver investeringar på två miljarder kronor.

Det är stort och förtjänar bevakningen från pressen.

Samma dag presenterade ett Mölndalsföretag en affär värd cirka 1,8 miljarder kronor. Det är är den femte affären av samma storlek som företaget Floatel International gjort sedan starten 2006.

Floatel International är ett företag på G, har i dag 45 anställda på kontoret i Mölndal och räknar med att vara 320 anställda vid årsskiftet. 

Här borde finnas ett generellt samhällsintresse av Floatels nya affär och det borde vara en nyhet som genererar rubriker och redaktionellt utrymme på många håll i medielandskapet.

Responsen på pressreleasen från Floatel i den samlade svenska mediavärlden har hittills i princip begränsats till en artikel på Sjöfartstidningens sajt.

Att vi skriver om det är självklart, det är vårt uppdrag från vår läsekrets och vi har följt Floatel sedan starten. Att resten av den svenska mediavärlden inte tycker detta är värt att skriva om är minst sagt bekymmersamt.

Det kan egentligen bara finnas två orsaker till varför detta inte fått genomslag i medias nyhetsvärdering.

Den ena är att man på redaktionerna inte tycker att detta har någon större betydelse för Sverige. Floatel International är ett Bermudasregistrerat företag med huvudägarna i Singapore och USA. Den nya riggen, liksom de fyra föregångarna byggs i Singapore. Företagets verksamhet är helt lokaliserad utanför Sverige. So, what´s in it for us?

Här missar man grovt. Floatel International är ett klockrent exempel på det som man i samtliga politiska läger vill se i globaliseringens tidevarv: utländska investeringar baserade på svenskt entreprenörskap och svensk kompetens som genererar kvalificerade jobb i Sverige. Tillsammans med generellt konkurrenskraftiga förutsättningar för företagande är ju detta grunden som krävs om vi skall kunna göra Sverige till ett attraktivt land och locka hit de investeringar som krävs om vi skall fortsätta vara ett land som lever på export.

Nu är ju beställningen på riggen inte lagd i Sverige utan i Singapore så de 280 miljoner dollar det kostar att bygga den hamnar ju inte här, kan man tycka.

Det är också fel. Ett skeppsvarv är idag i princip en monteringsfabrik. Ju mer komplext ett fartyg är, desto mer av ordern består av utrustning från andra leverantörer.

Sverige har inga varv som klarar den här typen av projekt men vi har en duktig marin underleverantörssektor som är utvecklingsdrivande och i många fall ligger på förkant internationellt och som inte bara är van vid att jobba globalt utan gör det större delen av tiden. För dessa företag är ett sådant här projekt totalt sett sannolikt värt mer än en miljard kronor av affärer för dem att slåss om med sina utländska konkurrenter.

Då är det naturligtvis mycket enklare att kunna ta 4:ans spårvagn till Mölndal för att möta kunden än att behöva sätta sig på en long-haul flight till Singapore. 

Den andra är att media helt enkelt inte vet om det. En pressrelease är ett sätt att synas och höras. Det vill man göra på de arenor som är viktiga för ens verksamhet. För Floatel International innebär det att nå kunder, investerare och andra affärspartners. 

Sverige är självfallet inte oviktigt för de svenskar som driver Floatel, som lever här och som har sina rötter här, men för verksamheten är Sverige för litet. Kunskapen hos investerarna är minst sagt bristfällig och det politiska intresset ligger på ungefär samma nivå. Framtiden och marknaden ligger utanför Sveriges territorialvattensgräns.

Det fanns kanske inte särskilt många .se på sändlistan när pressreleasen mejlades ut.

Oavsett orsak är det bekymmersamt och här finns en stor politisk utmaning för någon villig att anta – och här finns också en stor potential för Sverige i framtiden.

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]