Läsarbrev om storlekens betydelse

Maersks PR-maskineri fortsätter att trumma ut budskapet om koncernens nya containerjättar, men hur stora är de egentligen?

En av Sjöfartstidningens trogna läsare, Anders Rydberg, hörde av sig till redaktionen med sina funderingar i ämnet och ett par fina bilder som jag tycker att hela vår läsekrets kan få ta del av.

 

Hej redaktörerna!

Nu har vi besök av Majestic Mærsk som ligger vid Langelinie. Allmänheten kan komma ombord och titta på henne. Maersk Line marknadsför henne inför visningen som världens största ”skib” men det passar inte. Serien som omfattar tjugo fartyg kallas Triple-E.

 Bruttot är knappt 195.000 medan de fyra tankers som Daewoo byggde 2002-03 med namn som Hellespont Alhambra, Hellespont…….. osv. har ett brutto på 234.000 (tre av dem är numera ombyggda till FSU, alltså flytande lagringsanläggningar). Royal Caribbeans Oasis of the Seas och Allure of the Seas har ett brutto på drygt 225.000 men de är ju kryssningsfartyg.

Dödvikten för Majestic Mærsk är 192.800 dwt, Hellespontfartygen är på 442.500 dwt. Det finns flera hundra tankers och malmbåter av VLCC- resp. VLOC-typ med större dödvikt än Majestic Mærsk.

Deplacement  Triple-E 60.000 ton, Oasis of the Seas 106.000 ton.

Längd Triple 399,2 meter och det är mer än de nämnda kryssningsfartygen och tankfartygen (362 meter resp. 380 meter). Men 1976-79 byggde ett franskt varv de fyra tankfartygen i Batillusklassen och de var 414 meter långa. Världen största tanker någonsin, Seawise Giant, blev 458 meter lång efter förlängning med  82 meter.

Men Triple-E-serien är givetvis världens största nu seglande containerfartyg med en kapacitet av drygt 18.200 TEU. Ännu större finns dock beställda för ett annat rederi.

Bifogar två bilder av Majestic Mærsk som jag tog i går här i Köpenhamn. På en av bilderna kan man tydligt se den provisoriska trappa som leder upp till däck och som besökarna ska använda.

 

Vänlig hälsning

Anders Rydberg

 

Majestic Mærsk 130923 Langelinie (5)

Kommentarer

  • Anonymous

    Maersk beter sig som småpojkar som skall mäta snoppens storlek…

  • Anonymous

    Tycker ana en viss avundsjuka. Man har i alla fall något att mäta med…mer än svensk sjöfart och det är synd. Tiden som fartyget fick i svensk nationell media är troligtvis mer/längre än vad alla svenska redare skrapar ihop på ett år. Detta torde vara till gang för svensk sjöfart också, att intresse väcks. Fartyget är världens nuvandre längsta om jag inte har fel, allt som har varit längre har hamnat på en strand eller dito. Brutto på ett containerfartyg är ovidkommande då stora delar av lastkapaciteten är på däck, alltså kan man inte ställa det mot ett tankfartyg/passfartyg. Dra en fiktiv box över alla containerstackar och du skulle får ett brutto som vida passerar alla typer av bulk/tank och pass brutton. Störst, längst, bäst osv. Who cares? It’s all about the technic.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.