Jag har löst brofrågan!

Jag är ingen brobyggare å jag ska fatta mig kort, men jag tror mig se en spännande möjlighet. Låt Götaverken bygga en bro över Göta älv.

Götaverken tycks stå på randen till avgrunden, och mitt enkla förslag skulle knappast vara en långsiktig lösning, men än finns ett stort kunnande i att bygga stora stålkonstruktioner samlat på varvet. Varvet ligger bara ett stenkast från Göta älvbron som är utdömd, även om vissa anser att den dömts ut på felaktiga grunder, och ska ersättas.

Fritt vatten

Tänk fritt. Bygg en bro på Götaverken och kör på den plats med pråmar på fritt vatten.

Kommunen vill bygga en lågbro som ingen annan än Johan Nyhus, socialdemokratiskt kommunalråd med ansvar för trafik- och infrastrukturfrågor, vill ha och har dessutom valt en bro av en konstruktion som är dokumenterat dålig. Höj- och sänkbroar har en historia av att fastna i olika lägen. Arkitekttävlingen som tog fram förslaget på den dåliga bron kostade sannolikt miljoner. Det är högst osäkert om mark- och miljödomstolen kommer att bevilja tillstånd att bygga broförslaget som ligger.

Tänkt fritt

Låt oss tänka fritt, det har jag tillåtit mig när jag varje dag cyklar över den utdömda bron och ser det tomma varvet med fritt vatten hela vägen fram till bron.

Ta tillfället att bygga en stålbro i stora sektioner som kan köras på pråm de få meter som behövs för att där lyftas på plats med kranar. Det borde kunna gå rekordsnabbt. Tänk om Göteborg skulle bli känt, om inte runt klotet så i vart fall landet runt, för att ha byggt en bro på rekordtid snarare än att vara en stad där det fifflas och aldrig blir något byggt. Det vore nått det!

Tid är pengar

Det finns säkert en anledning till att det byggs väldigt få stålbroar nuförtiden, kanske priset inte står sig så väl emot betong, men om man har ett unikt tillfälle där man snabbt kan bygga sektioner alldeles i närheten borde kortare byggtid kunna påverka slutnotan i rätt riktning. Visst, jag vet att Johan Nyhus har bestämt sig och inte vill se åt något annat håll än det han redan tittar åt och jag vet att saker och ting aldrig är så enkla som de kan verka när man funderar för sig själv under en cykeltur. Men tänk lite som ”The Manhattan Project”, fast utan atombomb förstås. Tänk om man snabbt som ögat samlade ihop ett gäng som får två veckor på sig att konstruera en bro.

Massa duktigt folk 

På Chalmers sitter folk som garanterat har kunnande nog att snabbt göra beräkningar på hur en bro kan byggas. Trafikverket sitter med utsikt över den utdömda bron och bör kunna komma med input om regler för rampernas lutning och andra krav. På varvet finns som sagt var folk som kan stål och kan svara för vad varvet kan klara. På företag som MacGregor och TTS finns folk som byggt massor med stålkonstruktioner med ramper, linkspans. Vem vet, en sådan grupp kanske till och med kan konstruera en bro som mer eller mindre kan monteras upp runt eller intill den befintliga och sedan tas i drift utan att stadens mest attraktiva lägen förvandlas till gigantiska hål i marken under flera år.

platsbrist

Platsbrist. Bristen på plats att bygga på i centrala Göteborg manifesteras i Frihamnen.

Attraktiva lägen

På tal om attraktiva lägen så sa Johan Nyhus i vintras när bron diskuterades på ett seminarium att det stod internationella företag i kö för att de vill ha kontor och bygga centralt i Göteborg men att han inte hade någonstans att hänvisa dom och att den enda lösningen på det är att bygga den bro han föreslagit.

Jag undrar varför han inte hänvisade dem till Frihamnen där en mycket sällan använd ”temporär” racingbana stått uppställd i flera år, eller till Lundbyhamnen som ser ut som jag vet inte vad, igenvuxen och j-vlig eller början på en jubileumspark om ni så vill, eller till Fiskhamnen som håller på och rasa ihop. Om de internationella bolagen är så sugna på att flytta till Göteborg borde man snabbt ha kunnat komma fram till lösningar som också kunde lockat något byggbolag att bygga på dessa centrala ytor. 

igenvuxet

En park. Stena Scanrail, KBV 001 och AIDAcara skyms bakom ett igenvux…, förlåt: Göteborgs nya park.

racerbana

Väl utnyttjat. Högst temporärt har denna racingbana tagit upp stora ytor i centrala Göteborg där det enligt Johan Nyhus står internationella storföretag på kö för att bygga kontor.

Racingbanan förresten, den krockar ju nästan med den utdömda bron, kunde inte ytan den ockuperar användas för kranar som lyfter stålsektioner?

Å till er som tycker att det här låter tramsigt, som något helt gripet ur luften och omöjligt att genomföra kan jag via min kollega Pär-Henrik Sjöström låta hälsa att det har gjorts förr, om än i mindre skala. Det var inte länge sedan och i ett annat EU-land som också lever under kravet på offentlig upphandling.