Bit för bit försvinner inventarierna från Damen Götaverken. Inför torsdagens auktion – där de fem kajkranarna och totalt 900 föremål ska gå under klubban – var det på tisdagen visning av de aktuella föremålen. Jag gick dit för att ta en titt och prata med auktionshandläggare och spekulanter, och självklart passade jag också på att gå runt och fotografera på området och i hallarna.
– I just den här hallen är det mycket föremål från plåtverkstaden. Det är bland annat domkrafter, lyftanordningar och så kallade telfrar – både pneumatiska och kättingsdrivna, säger Wictor Bernersjö, kundansvarig för PS Onlineauktioner, där han står inne i plåtverkstaden.
Enligt Wictor Bernersjö hade 35 personer anmält sig till dagens visning, vilket är helt normalt.
– De flesta kommer inte till själva visningen, det är bara en bråkdel. Vi har mycket spekulanter från öststatsvarven, och så är det en hel del svenska mekaniska verkstäder som budar. Det här är ju den fjärde av fem auktioner, och den som det varit mest mediaintresse för – vilket förstås beror på att kranarna ska säljas nu. Det är en väldigt speciell auktion, jag har aldrig varit med om något liknande.
Vid en av pallarna med verktyg står två män från Brålanda. De vill inte vara med på bild, men berättar att de har en mekanisk verkstad hemma i Dalsland.
– Vi tittar efter maskiner och verktyg, till exempel muttermaskiner, lyftkättingar och hydrauliska domkrafter. Mycket av det som finns här går ju att använda till annat än skeppsreparationer. Ta det här skruvstycket till exempel. Det är rostigt men annars nästan nytt och i fint skick. Och det är ju vansinnigt dyrt i vanliga fall, men det här kanske kan gå för 500 kronor, vilket betyder att vi skulle kunna spara 2.500 kronor, säger en av de två Brålanda-männen.
– Jag är mest här av allmän nyfikenhet men kanske att jag köper någon smågrej. Det mesta är i så stora poster. Ta de här svetspinnarna till exempel, skulle jag köpa det här partiet har jag svetspinnar för hela livet, säger Tore Jakobsson, lantbrukare i Kungälv.
Auktionsförevisning av föremål i det som en gång var plåtverkstad på Damen Götaverken.
Jag lämnar plåtverkstaden för att gå en promenad på området i det iskalla februarivädret. Här ovan syns en av de fem kranar som ska sälja på torsdagens auktion, och närmare bestämt är det en av två 90-tons Hensenkranar som enligt auktionsfirman har ett marknadsvärde på fyra miljoner kronor.
Hensenkran nr 2, som även den uppges ha ett marknadsvärde på fyra miljoner kronor.
Ännu fler kranar…
Parallellt med försäljningen av kranar och inventarier pågår försäljning av de två dockorna. Här ovan syns den stora dockan, vilken har en längd på 254 meter och bredd på 34 meter…
…medan den mindre här ovan har en längd på 142 meter och bredd på 25 meter.
Asfaltsplanen ligger öde i den kyliga februarivinden…
…och luften definitivt tycks ha gått ur Götaverken…
Jag tar skydd från februarivädret inne i det gamla material- och verktygsförrådet. Därinne hittar jag Tobias Johansson, som berättar att han och en kompis har en firma i Kungälv ihop som ”håller på med trådtöjningsgivare”.
– Jag är här och tittar på lite av varje, till exempel domkrafter, verktygsskåp och säkerhetsselar. Vi får väl se om vi kommer att buda på något, vi kommer nog inte att gå så högt isåfall.
Detaljbild 1 från material- och verktygsförrådet…
…detaljbild 2 från material- och verktygsförrådet…
…och detaljbild 3.
I ytterligare en hall – som enligt auktionshandläggaren kallas ”kallhallen” – säljs färg, rostfria stänger, flänsar…
…rörböjar, skarvkopplingar, med mera med mera…
Även inne i de före detta kontorslokalerna är det öde, tomt och tyst. De flesta inventarierna är borta, men i det gamla konferensrummet finns det en del möbler kvar…
…och i ett av fönstren står till och med en gammal vimpel kvar.
Kommentarer
Anonymous
Fruktansvärt råkigt, speciellt om kranarna försvinner.
Mikael Magnusson
Nedlagda arbetsplatser är bland det mest tragiska som finns.
Anonymous
Dystert!
Bosse Nilsson
En av dom sista spikarna i svensk sjöfarts historia. Tragiskt.
Adan
Mitt i det tråkiga är det fint att ni på redaktionen dokumenterar! Talande bilder, proffsigt fotat och bra text.
Lars Andersson
Hej Adan, och tack för din kommentar – det uppskattas! Ja, visst är det tråkigt det som händer, men som sagt: det känns ändå viktigt att dokumentera det som nu försvinner, oavsett vad som sker framöver.
Med vänliga hälsningar
Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef
John K. Lindgren
Tack
Henke
Har varit pa Cityvarvet circa 10 ganger mellan 85-00 med olika batar. maste saga att det ar sorgligt det som nu sker. Jag skyller pa politikerna.
John . S .
Trist , tyvärr så har det inte framkommit att ägarna, DAMEN , pumpat in åtskilliga miljoner i verksamheten sedan flera år , då lönsamheten varit urusel under en längre tid. Att Öresundsvarvet i Landskrona fortfarande har verksamhet är att deras produktionsstruktur bygger på att plocka in utländska lejefirmor per projekt på den marina sidan och ha minimalt med egen personal. Undrar om det hade fungerat i Göteborg ?
Artikeln är stängd för fler kommentarer