Antalet sjöfartsmotioner kan räknas på ena handens fingrar

Just nu är det bråda dagar för alla våra riksdagsledamöter. Åtminstone för de som tänkt lämna in en motion om typ ”vad som helst”.

Den allmänna motionstiden inleddes nämligen samma dag som riksmötet öppnades, det vill säga den 30 september, och avslutas om bara en vecka – närmare bestämt måndagen den 11 november. 

Det är under de här fem och en halv veckorna som riksdagsledamöterna har en chans att göra sin röst hörd och uttrycka sin åsikt i en motion som kan handla om just vad som helst. Under resten av året är det mera begränsat med detta – då får man bara lämna in motioner som har samband med en proposition som regeringen tidigare lämnat in.

Få får ja

Och visst är våra politiker flitiga, även om de inte alltid får gehör för sina förslag… Förra hösten lämnades hela 3.547 allmänna motioner in, samtidigt som högst en eller ett par procent av alla dessa fristående motioner brukar få tummen upp i riksdagen. Varför? Tja, antingen så saknas politisk majoritet för förslaget, eller så behandlas redan förslaget i någon pågående utredning. Eller så är det kanske någon myndighet som håller på och jobbar med frågorna som motionen tar upp.

Fyra sjöfartsmotioner

Hursomhelst är det förstås intressant att se om det kommit in några motioner som konkret berör sjöfarten. Vilket det givetvis har. Närmare bestämt fyra stycken, om man söker bland motionerna på riksdagens hemsida med hjälp av sökorden ”sjöfart” och ”sjö”.

Först har vi folkpartisten Nina Lundström som skriver att ”regeringen bör ges tillkänna” att utbyggnaden av Nynäshamns hamn kommer att resultera i fler tunga lastbilstransporter på väg 225, som i dagsläget inte är anpassad för sådan trafik. I motionen skriver Lundström att hamnen är av nationellt intresse och en förutsättning för sjöfart och handel, och att detta därför ”beaktas” i planeringen av den kommande nödvändiga infrastrukturen.

”Inför tonnageskatt snarast”

Nina Lundström har också lämnat in en motion med titeln ”Vattenvägarna och sjöfartens betydelse” tillsammans med partikollegan Lars Tysklind. I motionen föreslås att så mycket godstrafik som möjligt bör föras över ”från lastbil till järnväg och båt”, och att Sverige med sina drygt 50 hamnar har stora möjligheter att utveckla och öka sjöfarten både inrikes och i Sveriges närområde.   

De båda folkpartisterna föreslår därför att EU:s regelverk för inre vattenvägar, som är på väg att införlivas i svensk lagstiftning, får så få svenska särregler som möjligt – dock utan att sjösäkerheten äventyras.

En konkret åtgärd man då föreslår är att man börjar planera för nya slussar i Trollhätte kanal.

Slutligen skriver Lundström och Tysklind att det visserligen är positivt att tonnageskatten nu utreds, men man poängterar att det också är viktigt att tonnageskatten införs så snart som möjligt.

Tror på ”bro i bro”

Nästa sjöfartsmotionär på banan är sverigedemokraten Jimmy Ståhl, som lämnat in två sjöfartsrelaterade motioner.

Först har han skrivit en motion om den nya Hisingsbron i Göteborg, där han föreslår att man tillsätter en utredning om en ”bro i bron”. Den nya tilltänkta bron är som bekant betydligt lägre än dagens bro, vilket lett till kraftiga protester från berörda rederier samt kommuner och industrier längs med Göta älv och i Vänerregionen.

För att råda bot på detta föreslår Ståhl – om jag tolkar honom rätt – att han dels vill att det byggs en ny bro som är lika hög som dagens bro (dvs 19,5 meter) och att det därunder byggs en ”bro i bron” som utgörs av en max 12 meter hög snabböppnande gång- och cykelbana. Detta skulle då inte resultera i lika många broöppningar och påverka kollektivtrafiken och övrig trafik lika mycket som om bron i sin helhet blev 12 meter, och skulle därför vara en ”mycket bra kompromiss”. 

Dåliga lastsäkringar

Den andra motionen från Jimmy Ståhl (SD) berör sjöfarten såtillvida att den handlar om lastsäkringskontroller. Ståhl skriver att han i samband med ett besök i en göteborgshamn fått sig förklarat att 60-80 procent av alla kontrollerade trailrar har bristfällig lastsäkring eller ingen lastsäkring överhuvudtaget. Han föreslår därför att ”polis eller annan myndighet får mer resurser att granska slarvet vid transporter inom Sverige och när vi skeppar det utomlands”.

Återstår att se om det trillar in några fler sjöfartsrelaterade motioner den här sista veckan för den allmänna motionstiden. Sjöfartstidningen lovar att återkomma i ärendet. 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]