Ålder viktig men inte alltid rätt

När det turkiska bulkfartyget Taskent på runt 75.000 ton dödvikt såldes till skrot nyligen gav det rubriker i sjöfartspressen. Formellt var hon byggd 2003 och det skulle innebära att ett bara 10-årigt fartyg huggs upp. Nu visar nya uppgifter att detta inte var helt korrekt. Taskent och hennes systerfartyg som också sålts tills skrot började byggas redan i början av 1990-talet, men blivit liggande vid kaj på varvet i många år innan rederiet Deniz Nakliyati köpte och färdigställde dem.

Sjöfartstidningen har tidigare berättat om tankfartyget Angel no. 3 som kom till Stockholm med en last palmolja. Det är ett fartyg som enligt alla officiella uppgifter skulle vara modernt och välskött, men som visade sig vara ett hopplock av gamla och nya delar, misskött och med en besättning som inte hade full koll på läget när det gäller säkerheten ombord.

Att ha tillgång till korrekt data om ett fartyg är självfallet inte bara av största vikt för myndigheter utan i lika hög grad för lastägare, långivare och försäkringsgivare. Här vilar ett stort ansvar på klassningssällskapen.

Kommentarer

  • Fartygsinspektören

    Jag har inspekterat flera av nybyggena som kommit ut från Kina de senaste 3 åren. Kan konstatera att i mycket är bekymmersamt. Att ett nybygge har elmotorer som är 15 år gamla, men nymålade säger en hel del. Ett av de fartyg jag inspekterat fick efter leverans byta samtliga elmotorer…

  • Goran

    Taskent lossade kol i Oxelösund och Luleå samt lastade malm där så sent som augusti 2011 och fartyget var i bra kondition. En nackdel kan vara att hon är /var längre än andra panmax och dessutom har 9 lastrum istället för de 7 som är standard på en panmax bulker.
    Det kanske gör henne svårplacerad på marknaden.
    Var själv ombord i Luleå och fick även deltaga i den Turkiska besättningens fest när man firade slutet på ramadan.
    Goran

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.