Varför är japanerna så tysta?

Medan Evergreen, APL, Maersk, CSCL och alla andra linjerederier i Fjärran Östern-farten låtit tala om sig i mer eller mindre halsbrytande nybyggnadsprogram, har det varit märkligt tyst från Japan. Inga mega-carriers i sikte.

De tre japanska linjerederierna Mitsui OSK Lines (MOL), Nippon Yusen Kaisha (NYK) och Kawasaki Kisen Kaisha (K-Line) hade långtgående planer på en ”merger” d.v.s inget vessel- eller space sharingprogram, utan en regelrätt etablering av en ny organisation (money-pool) samägd av de tre. Nu invänder någon och säger att man skulle få en blygsam marknadsandel på kanske 5-7 procent, men inget hindrar ju att ”Japan Line” (eller varför inte J3) åter går in i allianserna och får tillgång till lastutrymme. De 5-7 procenten utgör för övrigt grädden då mycket av japangodset av tradition skeppas på japanska kölar till bättre frakter än övrigt asiengods.

Något måste göras för att hindra den förmodade P3 dominansen

Kostnadsbesparingen i ett J3 är uppenbar. En marknads- och försäljningsorganisation, en boknings- och dokumentationsavdelning, en utlandsorganisation etc. utgör ju en rejäl besparing. Konceptet finns där redan – det skall bara friseras.   

Nu när allt fokus ligger på P3, skulle det inte förvåna mig ett dugg om japanerna lika överraskande och effektivt som 1941 – fast med fredliga förtecken – slog till och stal showen från P3!

Att det kommer att ske rockader i övriga allianser p.g.a P3 är tämligen säkert och J3 kan vara en sådan.

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]