Undermåligt underhåll

Att kostnadsjakten och dåliga tider börjar synas utvändigt på de ljusblå fartygen är beklagligt. Rostvatten färgar nu skroven till den grad att man får en känsla av att fartygen tillhör sub-standard redare.
Bilder i sjöfartslitteratur visar Maersk-blå fartyg i ett skick som ”den gamle” definitivt skulle satt stopp för om han fortfarande varit i livet. Låt vara att ”missfärgningen” tycks hittills enbart drabba B/B eller T/C-tonnaget, men är fartygen blåmålade, tyder det på långa certepartier och där borde Maersk förhandlat fram att fartygen sköts enligt Maersk-standard. Det är dålig PR för rederiet. 

Skärpning Esplanaden!

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    När Cementa och Wagenborg en gång upptäckte att det var svårt att hålla rostränder borta från skrovets utsida målade man om alla fartygen från grått till rostrött! Får vi snart se alla Maersk-fartyg målade roströda?

    • Ingvar Bergman

      Roströda är kanske att ta i, men känner man sin Maersk-historia så är detta ett klart trendbrott. Devisen ’med saerlig omhu’ – som inte lämnade någonting åt slumpen – var kvalitet rakt igenom. Möller andan (1904-2013) börjar gradvis försvinna och nya vindar blåser. Men det gäller förvisso i alla branscher !

  • Anonymous

    Jobbade för de ljusblå ett tag. I början var det strikt förbjudet att gå ner på kajen och måla utsidan. Färg kunde ju droppa ner i vattnet och skapa oljeliknande film på vattnet med medföljande böter.. Sen var det någon på kontoret som upptäckte ”internet” och att där förekom en hel drös med bilder på ljusblå/rostrandiga fartyg. Helt plötsligt skulle det alltid målas utsida till kaj och fotografier tas och skickas till kontoret..

  • Anonymous

    Det är viktigt för en redare/befraktare att tänka på CNN-faktorn. Alltså vad som visas på CNN när fartyget förstört en strand eller ett naturområde. Ser fartyget ut som skit, så blir omvärldens protester svårare än om båten ser fräsch ut. Det kan vara lätt att i sin iver spara pengar för att sedan dra på sig ännu större kostnader.

    Vet om en båt som under 80-talet inte fick något underhåll alls. Ägaren, tysk tandläkare, ansåg att målning endast var kosmetiskt och därmed onödigt, tills PCS trampade igenom däcket…

    • Ingvar Bergman

      . Så kan man också se det och det är en aspekt att tänka på. Svart/vita bilder för 50 år sedan är nu högupplösta färgbilder och rostiga fartyg tycks ’rostigare’. Beroende på fartområde kan också rosten också komma snabbare.
      Man får kanske försöka vänja sig.

  • BOH.

    Man får vad man betalar för. Tragiskt att se förfallet som hänt efter 46 år till sjöss.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]