Tack för mig!

Det kan inte vara rimligt att en 800-kronors löparsko kostar 5 kronor att frakta. Foto: Composita/Pixabay

På grund av sjukdom och svårigheter att hantera tangentbordet – måste backa och rätta vart och vartannat ord – blir jag tvungen att tacka för mig som bloggare i Sjöfartstidningen.

Jag slutar mitt i en salig röra i linjetrafiken världen över – mest kanske i linjer som berör Europa och därmed faller under luppen i EU:s antitrust-jurisdiktion. Bortsett från det övergående problemet med corona-viruset och att IMO:s svavelregler ska sätta sig, så är det något sjukt i containertrafiken, som jag har försökt bevaka och belysa. Det kan inte ha varit tanken enligt containerns fader, Malcom McLean (Gunnar, Du får rätta mig om jag har fel) att man skulle komma så snett in i en då ny trafik, att ingen linjeoperatör idag tjänar tillräckligt med pengar.

Men som man bäddar får man ligga… Täcket kom aldrig ordentligt på och filten som gav lite värme slets av med 20* Triple-E, som gjorde trafiken iskall. Då började en byggboom som saknar motstycke. Alla byggde för en förväntad marknad i stället för att låta efterfrågan styra. Vad gjorde man när man insåg att 15.000 TEU och större blev svåra att fylla i east/west-trafiken, jo man ersatte de max 7.500/9.000 TEU-fartyg som dittills trafikerat de mindre traderna med god intjäning och förstörde även dessa marknader.

Nu är man inne på samma tankegångar igen. Koreanerna HMM gör om Triple-E-debaclet och sätter in ett dussintal 23.000+ TEU-fartyg, (världens nu största) som späder på överkapaciteten och permanentar otyget med ”blank sailings” till stort förtret för fraktköparna när marknaden dippar. En avsevärd skillnad denna gång är att finansieringen sker med ”monopolpengar” och inte eget kapital. Korean Development Bank ser till att hålla HMM flytande och tycks vara beredda på att pumpa in mera pengar för att undvika det öde som brodern Hanjin råkade ut för 2016 – konkurs.

Att ingen operatör sätter ned foten och säger ”enough is enough” och får upp frakterna till en sund nivå som marknaden lätt borde kunna bära är obegripligt. Det kan inte vara riktigt att ett par löparskor med ett försäljningspris i Sverige på SEK 800 kostar ca SEK 5 i frakt och hemtagningskostnader och att fraktköparen hotar byta transportör när rederiet vill ha USD 250/40ft i frakthöjning = SEK 0,50 per par. Här har ”freight all kind”-konceptet spårat ur för länge sedan.

Jag hade kanske väntat mig fler kommentarer och debatt genom åren, men med ett Sverige utan renodlade containerfartyg – Broströms Nihon oräknad, ett klokt beslut eller ren tur – har intresset för denna form av sjöfart svalnat. Även norska Wilhelmsen och danska ÖK försökte, men när första generationens containerfartyg skulle ersättas backade dessa tre ur och istället kom Maersk igång och har det kämpigt idag med operatörer från Korea, Kina, Taiwan och i någon mån Japan.

I en inte alltför avlägsen framtid, tror jag att de europeiska operatörerna – Maersk, MSC, CMA-CGM och HapagLloyd – måste söka ett djupare samarbete för att överleva samt övertyga EU:s antitrust att till det behövs en oreglerad sjöfart.

Lev väl!

Kommentarer

  • Pär-Henrik Sjöström

    Tack Ingvar för alla dina intressanta bloggar genom åren! Vi kommer att sakna dina klarsynta och initierade resonemang kring containertrafiken. Man kan verkligen fråga sig vad dessa 23.000+ TEU-fartyg byggda för ”monopolpengar” kommer att ställa till med på denna redan nu överetablerade marknad.

  • Jonas Evertsson

    Tack Ingvar!
    Själv har jag inte haft nån kontakt med containersjöfarten annat än genom familjemedlemmar men det är intressant att höra om hur snacket går i andra delar av sjöfarten. Det ger även lite perspektiv till det egna dagliga värvet.

  • Mattias Wallgren

    Tack for dina inlagg har genom aren, har alltid varit roligt och informativt att lasa. Ha de gott!

    mvh
    Mattias

  • Anonymous

    Tack Ingvar för många intressanta och klarsynta inlägg – jag kommer att sakna dom.
    M.v.h.
    Patrick

  • Stefan Andersson

    Tack for alla mycket intressanta artiklar!

  • Rolf B Bertilson

    Tack Ingvar Bergman för alla dina inlägg och synpunkter. Jag håller helt med dig när det gäller antalet stora containerfartyg. Jag fattar inte hur sittande styrelser i berörda bolag vågar beställa nytt och större i den takt som nu sker. Kanske pågående Coronasjukan läggar spaken på åtminstone ”Half ahead”? Må gott!

  • Anonymous

    Stort tack Ingvar för dina inlägg genom åren och att du vågat komma med kontroversiella åsikter om branschens framtid. Det är på tok för lite diskussion och reflektion över effekterna.

  • Sven E Nilsson

    Tack för dina inlägg. Alltid intressanta och lärorika.

  • Anonymous

    Tack Ingvar – jag har beundrat din energi i alla tider. Tråkigt att höra att åldern satt sina spår. Hoppas du får några fina år framöver.

  • CH

    Tack för dina inlägg och engagemang under åren!

  • Fredrik Ahlman

    Tack för trevliga inlägg! Lycka till i framtiden!

  • John D

    Tack Ingvar Bergman, för alla intressanta och kloka blogginlägg .
    Jag har alltid med stor nyfikenhet och spänning kollat in din blogg.
    Tråkigt och höra att du inte riktigt är på topp.
    Krya på dig och ha det gott!
    Med vänlig hälsning,

    John D

  • EAP

    Tack Ingvar för alla intressanta inlägg genom åren!

  • Gunnar Dahllöf

    Som frivilligt avdankad (men städse på hugget) shipping- och logistikredaktör kan jag inte annat än djupt beklaga vännen och shippingnestorn Ingvar Bergmans ofrivilliga, av sjukdom framtvingade, avsked som Sjöfartstidningens eminenta bloggare. Som i många år med sina gedigna insikter i och kunskaper om både rederiers och fraktköpares tänkande och erfarenheter har roat och/eller oroat (välj själv) Logistik-Sveriges linjetrafikintressenter, oavsett på vilken sida av förhandlingsbordet dessa har suttit.

    Undertecknad mångårig PåHuGGeT-murvel hade i flera år det angenäma nöjet och den stora äran att erbjuda Ingvar Bergman en stabil plattform, från vilken han, under vinjetten Bergman Bullrar, levererade sina både vassa åsikter och kloka sanningar med adress till det samlade logistikklustret. Med tveklös, orädd skärpa i argumenten, initierade analyser och grannlaga nyanser har Ingvar under lång tid fortsatt att, outtröttligt, bullra med den äran i Sjöfartstidningen. Tills nu.

    En högljudd fanfar till hedersmannen och sanningssägaren Ingvar Bergman. Jag vågar göra mig till tolk för hela Shipping-Sverige – inklusive dem som understundom surnat till över en blogg eller två – när jag säger, nej lovar, att vi kommer att sakna dig och dina buller!

    Varmaste murvelhälsningar
    Gunnar Dahllöf

    PS. Du kan sova lugnt Ingvar, för jag har, förstås, inte hittat några fel att rätta lol.

  • Ingvar Bergman

    Vad kan jag säga annat än Tack! för alla vänliga ord. och till Gunnar Dahllöf som med sin PåHugget fick hela logistik-Sverige att avstanna på torsdags .
    eftermiddagarna då hans nät-tidning.satt på skärmen i både VD- och fikarum . Tack Gunnar och tack Pär-Henrik och Anna på Sjöfartstidningen för att jag fick utrymme att lufta mina åsikter
    Man blir ju nästan rörd över alla fina ord och vänligheter !

  • Anonymous

    En gammal pensionerad NYK Line-slav instämmer i hyllningskören – minns också Bergman Bullrar med ”huvét på spiken” för det mesta.

  • Leif Remahl

    Tack Ingvar för dina klarsynta inlägg och för att du har bidragit med en lång och gedigen erfarenhet till nytta för kunskapsbanken i branschen

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]