A. P. Möller-Maerskchefen tror på 5-6 års fortsatt överkapacitet

”Andra som lagt order bidrar till den långsamma returen till balans”. säger Niels S Andersen i en intervju i Lloyd’s List.

Ett märkligt uttalande! Så Maersk’s beställning av 365.400 teu kapacitet (fördelade på 20 fartyg, av vilka alla inte levererats ännu) räknas inte.  Maersk får beställa, men inte andra. Som jag nämnde i min förra blogg, var frakterna riktigt hyggliga april/juli och det fick en ny investerare att gå in i containertraden – Scorpio – som hittills ägnat sig åt tank- och bulkfartyg. Rederiet skall tydligen bygga 3×19200 teu (!) och b/b-chartra ut dem till 2M partnern MSC.

Visst, dessa adderar till den långsamma återgången till balans. Men togs inte första steget till ökad överkapacitet i och med Maersks Triple-E order? Konkurrenterna sade ”hit men inte längre” och massvis med 14.000+ teu fartyg har beställts sedan Triple-E. Man kan verkligen fråga sig vem som kastade första stenen!

Niels S Andersen tror det tar fem, sex år att nå balans. Jag vågar säga att det är en oundviklig process utan slut. Alla aktörerna tror blint på utvecklingen i Asien och då främst Kina och ingen vill riskera att hamna bakut och så har det sett ut sedan 2008 och obalansen blir bara större för varje år. Men tänk om Asien inte orkar med att öka varje år? Fast den tanken har aldrig slagit rot hos linjerederierna.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]