Öppet brev till Sören Skou, vd för Maersk Line

Vart är Fjärran Östern linjerna på väg? Jag skulle vilja ställa några frågor och hoppas på svar;

Byggandet av mega-carriers bara ökar och överkapaciteten är besvärande och ett kvitto på detta är att fraktraterna inför Chinese New Year inte lyfter som brukligt är.

– Inger inte detta oro?

Alla möjligheter till anpassning till marknaden är snart uttömda.

– ”Cascading” till andra marknader är i stort sett fullt utnyttjad och fraktraterna är under press på grund av att större fartyg än nödvändigt har ”dumpats”.

– Utskrotning av äldre enheter har nått sitt tak och nu skrotas fartyg endast 20 år gamla och det är kapitalförstöring och gör ont.

– Super slow steaming – för att sysselsätta mer tonnage kan snart bytas mot högre fart på grund av det låga bunkerpriset (någon linje är redan inne på det)och därmed frigöres oönskade enheter.

– Många bedömare varnar för att Asien och då framförallt Kina kommer att dra ned på takten.

– Inger inte detta oro?

De flesta linjerna i denna trade har nu beställt, och i något fall tagit leverans av, mega-carriers, inte 18000teu utan 19000teu och 20000teu-beställningar duggar tätt ( nu senast Evergreen och MOL). Maersk brukar vara hemlighetsfulla när det gäller storlekar, fartresurser och pris etc, men med Triple E förändrades den policyn. Man gick ut på bred front och berättade om bl a betydande bränsle-besparingar och (eftersom Maersk är the leading line) fick man övriga aktörer i traden med på vagnen

– Varför inte behålla den konkurrensfördel som TripleE bjöd på så länge som möjligt?

– Eller var det en högst medveten handling från en aktör med överfull pengakista att locka de andra att ”förbygga sig” ? Storebror har ju (oftast) rätt.

– Den senare frågan väntar jag inget svar på.

Vad återstår för att försöka nå balans i traden?

– Uppläggning, med risk för skador på axlar och lager samt corrosion på el-komponenter, om man ligger bortåt sex månader i cold lay up?

– Är detta ett alternativ till balans?

Och till sist. Alla fraktkunder (framförallt importörer) som måste använda feeders har i höst/vinter drabbats av förseningar på både en och två veckor;

– På grund av att hamnarna inte hänger riktigt med i takten på allt större fartyg och feeders seglar ifrån containers, där en importör får ändringsbesked först i 11-timman på kortskeppning.

– På grund av att alliansbildningarna förändrar hamnlogistiken när upp till sex aktörer kan ha last i samma fartyg

– Inger inte detta oro?

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]