Linjeoperatörerna lär sig aldrig

Rederierna i Asien/Europa farten har flera gånger denna vår försökt höja frakterna, och den 1 maj var det dags igen. Denna gång fick man  lika plötsligt som oväntat hjälp av en mini-peak med ca 90% beläggning de senaste två veckorna..

I stället för att konsolidera denna maj-höjning som fick upp spotraterna till ca USD 1300/1500 per teu (beroende på direkt- eller feederhamn) begår man samma misstag som alltid.  Man annonserar om en kraftig höjning den 1 juni där HapagLloyd  (som vanligt är först) aviserar om USD 750/teu och Maersk (utan att ännu specificera beloppet) också är snabbt framme och de flesta andra kommer naturligvis att hänga på med snarlika nivåer. 

Resultatet blir att kunderna uppfattar höjningen som oacceptabel och börjar shoppa runt och så är cirkusen igång igen.  Och faller dessutom marknaden tillbaka till sommarstiltje, då blir det fritt fall igen.

Linjerna behöver någonstans runt USD 1300/1400 per teu för att gå runt – varför då inte nöja sig med maj-läget och låta den (tillfälligt) rätt starka marknaden generera högre intäkter istället för att återigen (för femtioelfte gången) fullständigt huvudlöst dra till med en höjning på ca USD 750/teu som bara skapar oreda och kaos i leden och får kunderna att byta linjerederi och så faller frakterna igen till långt under behövlig nivå.

Linjeredare, – byt taktik och skapa ett läge alla –  både ni själva och fraktkunderna – kan acceptera.  Skippa juni-höjningen !

 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]