Kiruna kan bli en SECA-vinnare

Shipping skall kommuniceras på engelska och Kiruna och Liverpool kan bli port-pairs! Vad menar jag med det? Jo, throw in SOx och det ljusnar en del.

Men först engelskan. Säg godsterminal och alla förstår att det handlar om en magasinsbyggnad i vilken man hanterar gods. Inget märkvärdigt med det. Men lägg till en Kalmar-truck samt några containers och Du har skapat en Dry-Port! Sug på namnet –  DRY PORT  – vilken dynamik det ligger i det ordet!. Och det skall man naturligtvis försöka göra något av och här kommer Kiruna in i bilden.

Skapar utrymmer för ny trafik

FN-organet IMO har fastlagt att svaveloxidutsläppen måste reduceras och den 1 januari 2015 – om knappt ett år( !) –  får svavelhalten i bunkeroljan uppgå till max 0,1%. Nu tycks IMO vara väldigt slarviga med att rita kartor och i detta fall har man dragit  gränsen till ”skyddsområdet”  (SECA – Sulphur Emission Control Area) på så sätt, att större delen av norska kusten, Irland och hamnar på brittiska västkusten hamnar utanför skyddsområdet (se karta).

Den lågsvavliga bunkern är ca USD 300 dyrare per ton. Alternativa lösningar är ”scrubbers” som skall rena avgaserna men hittills inte visat sig tillräckligt effektiva samt LNG som kräver utrymme ombord för LNG-tankar och där LNG-depåerna fortfarande är få. Så risken för kraftigt höjda transportkostnader inom SECA-området är uppenbar, vilken form för framdrivning man än väljer.

IMO har, förhoppningsvis ovetande, klampat in i det traditionella transportmönstret vilket möjligen skapar en affärsmässigt konkurrenskraftig ny transportled;  feeder-trafik Narvik/Liverpool v.v.

Det norrländska linjegodset kommer till viss del att leta sig ut/in via Narvik till och från världshamnarna och Kiruna kan bli en viktig dry-port för att hantera de svenska skeppningarna till/från oceanfartygen, vilka nu också kommer att anlöpa Liverpool direkt. Det svenska bulkgodset går redan i stor utsträckning ut via Narvik, som nu får ökade volymer och kan skandera ”seiern  e’ vår”!

Boka flyg till Liverpool

I Liverpool hoppas man på att hamnen skall återta den betydande roll man hade under 2:a världskriget. Här anlägger man en ny containerterminal (Liverpool 2) – som jag f.ö bloggat om i höstas – och som naturligtvis räknar med att dra till sig ett antal direktanlöpande oceanfartyg och ”matchande” feedertrafik. Förutom Narvik och Liverpool ligger irländska och isländska hamnar väl till för en sådan feeder-trafik över Liverpool, liksom andra norska hamnar utanför skyddsområdet och varför inte Murmansk och Arkangelsk. Affärsmöjligheterna är många och Kiruna skall kanske boka ett par flygbiljetter till Liverpool!

Man undrar ju varför man valt att fortsatt ”skita ner” Irland och västra Storbritannien. Man borde självfallet ha dragit linjen väster om Irland.  Olyckligt ur många synpunkter!

image004

 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]