Evergreen går upp i allians

Det råder nu full aktivitet i att positionera sig gentemot den av konkurrenterna fruktade samseglingspoolen P3 och senaste nytt är att Evergreen Lines, som i vissa relationer haft ett ”hängavtal” med alliansen CKYH nu är full medlem i denna allians som nu benämnes CKYHE.

Det sägs att gruppen, CKYHE, får 16,8 procent av totala containerkapaciteten i världen. Och nästa ”giftermål” blir troligen HapagLloyd/CSAV (Chile) där en ”merger” är nära sin fullbordan och det ger Hapag/CSAV plats nummer 4 efter de tre P3-bröderna, som belägger de tre första platserna i Fjärran Östern farten.

18.000 teu-smittan sprider sig och senaste carriern att se på detta är Hapag Lloyd. Det påstås att ritningar på 22.000 teu finns hos varven och där går ju troligen en gräns för hur stort man kan bygga, eftersom Suez har en tillåten bredd på 70 meter (och 18.000-skutorna ligger på 59 meter). Större lär få ta vägen om Cape of Good Hope och det ger ju lite andra perspektiv.

Till sist i österled, Svendborg Maersk tappade drygt 500 containers i Biscaya på väg till Indien. Dessbättre var 85 procent tomburkar. Men ändå…  Det lär vara ett svårslaget rekord, då man räknar med att dåligt väder förorsakar cirka 350 containers att falla överbord årligen. Man frågar sig, borde man inte i tid vidtagit mått och steg att navigera runt ett sådant oväder? Vad säger erfaret sjöbefäl om detta? Nog får man väl fortlöpande meteorologiska rapporter från en eller flera väderstationer, som assistans för hur man lägger rutten?

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]