Asien-frakterna rasar

 

Fraktraterna nu nere på 2009 års krisnivå.

Det kan inte vara lätt att vara linjeoperatör i dessa dagar, när frakterna ligger under fritt fall. Man köper idag 20/40 ft spotrater via speditör till någonstans runt USD 550/900 till svensk hamn. Inte sedan efter Lehmann-krisen (juli 2009) har man sett så låga rater. Men man har sig själv att skylla – de ständiga leveranserna av mega-ships i en för årstiden ganska tyst marknad, får dessa konsekvenser. Och sedan min senaste blogg om läget i Asien/Europa-farten, har flera rederier, bland annat OOCL, beställt 21.000-teu-fartyg och av de 16-18 aktörerna gissar jag att 12-14 av dem nu har beställningar på mega-ships. När alla fått sina nybyggen har ingen längre någon konkurrensfördel utan jakten på marknadsandelar kommer att fortsätta – dock på en högre och farligare nivå, där tillgången på lastutrymme (= outnyttjad plats) bara ökar och späder på bekymren.

”Blank sailings” – ett spel med anti-trust-lagarna?

Linjernas fruktlösa försök – det tredje eller fjärde detta året – att höja fraktraterna har fallit platt och man byter nu taktik och ställer in avgångar för att skapa balans i tillgång och efterfrågan. Jag ifrågasätter starkt om inte detta är ett brott mot anti-trust-lagarna. Att ställa in i turlistan annonserade avgångar är enligt min mening ett kommersiellt beslut snarare än ett operationellt sådant, där det kommersiella är förbjudet. Åtgärden ligger i varje fall i ”gråzonen” och det skulle inte förvåna om en anmälan till konkurrensmyndigheten för prövning droppar in.

Tvingas till en ”blank sailing”?

Det ryktas om att MSC:s andra 20.400-teu-farkost – MSC Oliver – i 2M-alliansen tvingas ligga en extra vecka för att få ihop last. Av tradition skall ett fartyg för att bringa lycka på haven, ha full last på sin jungfruresa och därför tvingas ”hen” (!) till en ”blank sailing”.

Kommentarer

  • Anonymous

    Har fartygen nu blivit hen?

    • anonym

      Ja nu får det räcka ett fartyg är väl och har alltid varit en hon… Det är könsbestämt om du har något du inte kan könsbestämmas kan du använda hen.. Nu får ni ge er.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]