• Ex-svensk i sjönöd

    Tor på den tiden det begav sig och hon var den svenska isbrytarflottans stolthet. Hon hörde till de modernaste och kraftigaste Östersjöisbrytarna tillsammans med sina systerfartyg.  Den ryska isbrytare som gav upphov till en sjöräddningsaktion...

  • En katastrof utan slut

    Som så många andra minns jag i detalj var jag befann mig när jag först förstod att Estoniakatastrofen hade inträffat. Jag var 20-årig student och stod i morgonträngseln på spårvagnen på väg till skolan när jag såg krigsrubrikerna i dagstidningarna,...

  • Som MMORPG – på riktigt!

    Sjöfartskonvojen är tillbaka. Visserligen under nytt namn (tidigare hette den Sjöfartskaravanen), men syftet är detsamma: Att få fler ungdomar att välja ett yrke inom sjöfarten. I juni och juli ska isbrytaren Atle turnera längs svenska kusten och visa upp vad...

  • Varför är det skönare att klaga?

    Ofta undrar jag varför många tycks anse att det är skönare att klaga än att låta bli? När vi lägger ut oroande nyheter på temat utflaggning, få sökande till sjöutbildningar eller liknande, då kanske det inte är så konstigt att...

  • Kan sjöfart bota flygskam?

    Inrikes sjöfart har varit på tapeten på grund av sina CO2-utsläpp som enligt en ny beräkningsmetod visat sig vara högre än med tidigare beräkningsmodeller. Det gäller emellertid inte den eldrivna pendelbåten Sjövägen i förgrunden på...

  • Slites sista tvillingar

    Det sista av Rederi AB Slites nybyggen som den gotländske redaren Carl Bertil Myrsten stolt visade upp i hemmahamnen Slite var Athena, då till bruttot världens största bilfärja. Med leveransen av Kalypso bröts Rederi AB...

  • Fanns Taifun på riktigt?

    Hade Evert Taube den åländska fullriggaren Grace Harwar som förebild för Taifun i ”Möte i monsunen”? Oljemålning av Håkan Sjöström. Möte i monsunen är antagligen den första visan av Evert Taube som jag någonsin hört.

  • Trotjänaren Thule

    Statsisbrytaren Thule (vykort från Föreningen Sveriges Flotta).   Vi får hoppas att det snart blir aktuellt med ett beslut om hur Sveriges nuvarande flotta av statsisbrytare ska förnyas. Speciellt fint vore det om eventuella nya...

  • Kihlbergs fyra systrar

    När jag letade efter en bild på ett annat fartyg råkade jag se denna på roro-fartyget Kalmarsund. När jag såg den återupplivades emellertid situationen som om den vore i går. Jag var ombord på Stena...

  • Öresund innan bron kom

    Scania möter Ofelia. Fotograferat från Scania på resa från Limhamn till Dragör 10/8 1992. Den fasta förbindelsen över (och under) Öresund innebär en vändpunkt för den lokala passagerarsjöfarten. Med undantag för HH-leden har all trafik...

  • Made in Karlskrona

    Vinga Star på östgående i Kielkanalen den 16 maj 1985. ”Starkt försenade men i rätt tid med tanke på de svåra isförhållandena har Vinga Polaris och Vinga Star levererats till Vingatank Rederi AB på Donsö”,...

  • Nu ska här göras nytta!

    Att tjäna pengar är gott nog för vissa, men jag tycker att det saknar egenvärde. Jag behöver kvalitet och att känna att jag gör nytta där jag verkar. Svensk sjöfart av i dag kan med fog skryta med att hålla...

  • Vinden gör comeback inom sjöfarten?

    Efter andra världskriget var alla inom branschen säkra på att sjöfart med lastfartyg under segel aldrig skulle återuppstå. Men man ska aldrig säga aldrig. Efter andra världskriget var segelfartygens tid som lastdragare definitivt ute. Inom kryssningssjöfarten finns det några...

  • Vi behöver svenska isbrytare

    Sveriges statsisbrytare håller på att bli gamla. Förr eller senare måste någonting göras. Varför inte bygga nya i Sverige? Egentligen är de svenska statsisbrytarna redan nu gamla. Tre av våra A-isbrytare (A innebär enligt Sjöfartsverkets klassificering...

  • Sjöfartsbollar i rullning

    I skrivande stund har det rödgröna blocket ett riksdagsmandat mer än allianspartierna. När den här tidningen går i tryck vet vi ännu inte vilka partier som lyckas bilda en regering. Socialdemokraterna gör sitt sämsta resultat på hundra år.

  • En av pionjärerna på Östersjön

    Vindile förevisades för press och resebyråfolk i Stockholm den 30 maj 1988. För 30 år sedan var katamaraner något alla talade om inom färjesjöfarten i våra vatten. Det norska varvet Westamarin i Mandal (som ingick...

  • Dags att tänka autonomt?

    Mina tidiga minnen av sjöfart kommer från promenader i hamnen under barndomens 1960-tal. Kajerna gav ett kaotiskt intryck med järnvägsvagnar, gaffeltruckar, lastbilar, trälådor av olika storlekar, säckar, staplade trävaror och olika maskiner och fordon – alla trängdes om saligheten...

  • Om hopp och skitstövlar

    Dagen den 19 mars började med en skitstövel. På tåget till Stockholm bläddrade jag förstrött i Facebookgruppen ”Sjömansfoton från förr och nu”, som har över 16 .000 medlemmar och således innehåller mycket mer än gruppnamnet anger. En till stor del...

  • ”Behov av saftiga morötter”

    När man tittar i backspegeln på det gånga året har det inneburit både glädjeämnen och besvikelser från ett sjöfartsperspektiv. Som helhet tycker jag ändå att eftersmaken av sjöfartsåret 2017 är hyfsat god. Den svenska sjöfarten har fått förbättrade...

  • Stormen har bara börjat

    Dessa dagar domineras för mig totalt av Metoo-rörelsen. Det är nog så jag kommer att minnas 2017, året när en tsunami av kvinnoröster började blottlägga en del av den mänskliga kulturen som är i sanning vedervärdig. I förra...

  • Vår ständiga balansgång

    Journalistrollen är tidvis en besynnerlig sak. Den skiftar förstås beroende på sammanhanget och vem man är, men det finns vissa fenomen som är svåra att komma undan. Till exempel kommentarer som börjar med ”alltså ni journalister” eller ”tänk på...

  • Världens äldsta havsisbrytare?

    Efter fem månader på varv är museifartyget Tarmo snart redo att återvända till sin ordinarie kajplats vid sjöfartsmuseet Vellamo i Kotka. Isbrytaren har dockats på Alfons Håkans Sveaborgs varv i Helsingfors för en omfattande genomgång och reparation...