På Medelhavet under finländsk flagg

Just nu sitter jag på Mirandas däck och ser hur Palmas hamn så småningom vaknar till liv. Den här tiden på morgonen råder fortfarande skön nordisk sommarvärme, omkring 25 grader, men under dagen kommer den nog att stiga till över 30. Det blir åter en varm dag för besättningen – i synnerhet för de däcksare som ska surra lasten i gassande solsken på däck.

Efter några dagar ombord på det åländska rederiet Godby Shippings roro-fartyg Miranda i Medelhavet är det lätt att inse att det är en hektisk trafik som förser turisterna – och de fasta invånarna – på Mallorca och Ibiza med så gott som alla förnödenheter. Per vecka blir det minst åtta hamnanlöp och hela tiden är fartyget fullastat på tre däck. Eftersom Miranda är det enda roro-fartyget i den spanska befraktarens flotta får hon bland annat ta allt farligt gods.

All last är rullande, så i enheter innebär det omkring 110 per resa. På ett år blir det 40.000 enheter som ska surras. På denna linje är det inte stuveribolaget som svara för den tjänsten, den sköts av besättningen. Enbart med den egna besättningen är det en omöjlighet, så därför har befraktaren Trasmediterranea (som hör till den stora Acciona-gruppen) satt ombord ytterligare tre spanska lashing crew.

Miranda går i praktiken skytteltrafik mellan spanska fastlandet och Balearerna, en linje med korta sjöresor som vanligtvis avklaras under natten. De fastlandshamnar som anlöps är Valencia och Barcelona. Destinationerna är Palma de Mallorca och Ibiza. Man kan nog säga att trafiken går i riktning från fastlandet till öarna, eftersom det i stor utsträckning är tomma enheter som går i den motsatta riktningen. Vissa undantag finns, bland annat ”exporterar” öarna metallskrot och sopor till fastlandet.

Denna roro-linje skiljer sig markant från fartygets föregående, då man skeppade finskt papper till bland annat Spanien. Att ingenting är som förr stör egentligen inte besättningen, som är finländsk. I skandinavisk anda är man flexibel och anpassningsbar och löser de problem som kan uppstå efter hand. En finländsk besättning är självgående kan man nog säga utan att överdriva.

Det har varit intressanta och lärorika dagar ombord på Miranda som stolt visar upp finländsk flagg och en imponerande effektivitet i spansk inrikestrafik. Jag kan bara konstatera att besättningen gör ett fantastiskt jobb. Kanske det i alla fall inte är helt otänkbart att göra kvalitetssjöfart till en exportprodukt?

Mer om Mirandas äventyr på Medelhavet publiceras i ett reportage i augustinumret av Sjöfartstidningen.

 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]