The last voyage of a voyager

Jag kunde bara inte motstå den engelska rubriken – den sista resan för ett fartyg som till och med till namnet är en resande. Stena Lines andra HSS (High Speed Service) Stena Voyager har för sista gången haft vatten under kölen – eller borde man säga kölarna. Det som återstår av aluminiumskrovet gjorde torsdagen den 14 augusti sin absolut sista sjöresa i Landskrona, assisterad av bogserarna Dunker, Kullen och Marit. Det var en kort bogsering från Oresund Drydocks kaj till varvets stapelbädd, där resterna av skrovet nu ska huggas upp.

Stena Voyager levererades 1996 av varvet Finnyards i Raumo. Kontraktet på seriens första fartyg Stena Explorer och det andra Stena Voyager tecknades 1993. Året därefter beställdes den tredje systern Stena Discovery. De är alla av typen HSS 1500. Typbeteckningen avser antalet passagerare. Mest känd av Stena Lines högfartsfärjor inom HSS-programmet i Sverige är Stena Carisma, som är av den mindre typen HSS 900 för 900 passagerare. Hon är säsongsinsatt på linjen Göteborg–Frederikshavn, men tar ett sabbatsår denna sommar.

Skrovformen är så kallad semi-SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull). Sammanlagt fyra gasturbiner i far och son arrangemang – en större (utvecklad från motorn i Boeing 747) och en mindre (en marin anpassning av motorn i JAS Gripen) per skrov och vattenjetaggregat – gav en servicefart på 40 knop. Maxfarten var betydligt högre. 

Magnus Malmström på Oresund Drydocks har tagit bilderna.

Bilder från olika tidigare skeden av skrotningen i Landskrona finns på Fakta om fartyg.

 

 

IMG_0843

 

IMG_0847

 

IMG_0857

 

IMG_0864

 

IMG_0866

 

IMG_0875

 

IMG_0876

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]