Isabella sista gången från Åbo

isabella_130210_ph_sjostrom_web

På söndag morgon (10 februari) avgick Viking Lines bil- och passagerarfärja Isabella för troligtvis sista gången från Åbo med destination Mariehamn och Stockholm. Söndag kväll vänder hon i Stockholm och på måndag morgon är hon tillbaka i Åbo. Därefter är det slutseglat för henne inom Viking Line, åtminstone för ett par månader. På måndag morgon tar den ett år äldre tvillingsystern Amorella åter över morgonturen från Åbo. Isabella blev avlöst av nya Viking Grace i mitten av januari och har sedan vikarierat för Amorella som har dockats i Landskrona. Samtidigt som Isabella avseglade från Åbo på sin sista rundresa stävade Amorella mot Åbo med kursen 22 grader och 15,7 knops fart. Hennes position var då öster om Öland och väst om Gotlands sydspets och hon beräknas anlända till Åbo tidigt på måndag. 

I motsats till sin äldre syster Amorella – som allt sedan leveransen hösten 1988 har seglat på Åbolinjen – har Isabella haft en mer omväxlande existens. Ursprungligen var det meningen att hon skulle sättas i trafik på linjen Kapellskär–Nådendal. Kapellskär kunde inte ta emot det stora fartyget, så hon öppnade en ny linje mellan Stockholm och Nådendal i stället. Långvarigt blev inte detta försök, redan 1990 flyttades Isabella till den spirande trafiken på Finska viken. Först gjorde Isabella kryssningar från Helsingfors till Tallinn redd. Efter Rederi AB Slites konkurs förlorade Viking Line flera fartyg och Isabella seglade för det mesta i olika repriser på linjen Stockholm–Helsingfors eller i kryssningstrafiken på Finska viken till Muuga. Från 1997, då Viking Line löste sina tonnageproblem med köpet av halvsystern Gabriella (ex SIlja Scandinavia, ex Frans Suell), har Isabella varit permanent insatt på Åbolinjen.

Nu är Isabella till salu. Om hon inte har fått en ny ägare före sommarsäsongen kommer hon att återvända till Finska viken än en gång – men bara över sommaren, försäkrar Viking Lines vd Mikael Backman. Planen är att hon ska gå parallellt med svenskflaggade Viking XPRS på linjen Helsingfors–Tallinn från den 6 maj till den 1 september 2013. 

Det ska bli intressant att se om Kroatienbygget Isabella så småningom kommer att hitta tillbaka till sina födelsetrakter. På senare år har ju fortfarande en del före detta nordiska färjor kommit till Medelhavet och Adriatiska havet, även om många rederier med trafik på Medelhavet har storsatsat på nybyggnation. Den senaste nordbon i Adriatiska havet är SNAV Adriatico, före detta Stena Baltica, som hade legat upplagd i Lysekil sedan augusti 2011. I fallet Stena Baltica kom säljare och köpare först efter långa förhandlingar fram till en affär. Nu är det italienska SNAV som äger henne och hon kommer till sommaren att sättas i trafik mellan Ancona i Italien och Spalato i Kroatien.

Vi får se om Viking Line lyckas göra en snabbare affär med sin Isabella.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]