Jubilar i Finlandstrafiken

Den 15 januari 2013 var det jämnt 60 år sedan Sveabolagets Birger Jarl sjösattes vid AB Finnboda Varf. Mindre än fem månader senare, den 4 juni, var hon leveransklar, lagom till sommarsäsongen 1953. Hon var den tredje och sista enheten i de samseglande rederiernas (Svea, Bore och FÅA) storsatsning på nya passagerarfartyg i Finlandstrafiken. Trots att hon i dagens läge nog måste betraktas som ett litet fartyg, var hon på sin tid det största passagerarfartyg som byggts i Stockholm. Dimensionerna verkar idag tämligen anspråkslösa: 92,4 meters längd, 14,3 meters bredd och ett bruttotonnage på 2.900.

Åtminstone jag tycker att utrustningsskedet mellan sjösättning och leverans var kort. Visserligen var hon ett relativt litet fartyg, men hade trots allt 125 hytter och elegant inredda salonger, restauranger och andra publika utrymmen. Varvet sysselsatte nog många skickliga hantverkare för att ro iland med ett sådant projekt.

Jag har aldrig själv gjort en resa med Birger Jarl, men jag kommer ihåg henne sedan jag var liten grabb på 1960-talet och vi någon gång besökte Stockholm med familjen. Hon brukade ligga vid Skeppsbron, med sin karaktäristiska svartvita skorsten som pryddes av Sveas S.

birgerjarl_DSC2153

När jag såg henne senast i Stockholm för någon vecka sedan, slog mig tanken att exakt där hon nu ligger upplagd för en tid har hon prytt stadsbilden i sextio år. Visst, hon var borta ett tag under 1970-talet, men återvände till Skeppsbron 1979 som Panamaflaggade Baltic Star. Speciellt trevligt var att hon återfick sitt ursprungliga namn 2002, då hon såldes till Ånedin-Linjen/Rederi Allandia AB.

Enligt rederiet kommer Birger Jarl att ligga vid kaj fram till den 11 februari och därefter kryssa till Mariehamn samtliga dagar under veckorna, 7, 9, 11, 13, 15, och 17. Information om trafiken därefter kommer inom kort, står det på Ånedin-Linjens webbplats. Vi ska hoppas att det ordnar sig med det ekonomiska och att passagerarna strömmar till i tillräcklig omfattning så att k-märkta Birger Jarl kan fortsätta att ånga på med sitt dieselmaskineri. 60 år är en anmärkningsvärt hög ålder för ett passagerarfartyg. Lycka till Birger Jarl med jubileumsåret!

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.