Fotograf: Torbjörn Dalnäs, Alicja/Pixabay

Den blomstertid nu kommer

Nu stundar avslutningstider, fina härliga tider som väcker många minnen. Många avslutar vårterminen för att ha praktik ombord eller kanske ett sommarjobb, en del för att ha ett välförtjänt sommarlov medan andra avslutar en utbildning, tar studenten eller kanske en högskole-examen. De som nu avslutar en utbildning kanske redan har ett jobb medan andra är på gång att söka jobb. Gemensamt för dem är nog att de har planer och drömmar om hur det ska bli att börja jobba. Förhoppningsvis är de på gång att påbörja en lång karriär i en spännande bransch, sjöfarten. 

Men hur är det för de nyutexaminerade, finns det jobb att få, vart tar de vägen? Jag ser en lite blandad bild av läget.

Vi har ju coronapandemin och de permitteringar vi ser i hela samhället nu, och som en konsekvens av det så ökar arbetslösheten just nu. Men det har jag tänkt komma tillbaka till en annan gång. Istället hade jag tänkt backa tillbaka ett år, hur såg det ut då sommaren 2019?

Antalet registrerade arbetssökande på Arbetsförmedlingen sjöfart var för några månader sedan det lägsta sedan 2008. Under alla övriga år sedan 2002 har det alltid varit fler arbetssökande. Hur det såg ut före det vet jag inte då jag inte har äldre statistik. I augusti 2019 var antalet anmälda arbetssökande i Sverige:

  • Nautiskt befäl med klass V-behörighet – fem arbetssökande
  • Tekniskt befäl med klass V-behörighet – en arbetssökande

Klass V är den behörighet som en nyutexaminerad sjökaptens- eller sjöingenjörs-student får med fullgjord fartygsförlagd utbildning.

Ja ja, jag vet. Nu tänker flera av er att man inte kan lita på dessa siffror då inte alla anmäler sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen sjöfart. Och ja, det finns ett mörkertal, ett mörkertal som fanns tidigare också. Men det är inte det faktiska antalet som är det viktiga här. Det är trender och utveckling. Det var det lägsta antalet på riktigt många år.

2019 släppte Transportföretagen en rapport som indikerade ett större rekryteringsbehov de kommande fem åren än det antal som jag bedömer kommer ta examen i Sverige under samma period. Detta sammantaget borde vara riktigt bra för de nyutexaminerade! De pensionsavgångar som kommer framöver är ju ofta de som har en högre behörighet. Men går en befälhavare i pension så leder det till att en överstyrman blir uppmönstrad, och en andre styrman blir överstyrman. Så för att lösa pensioneringspusslet långsiktigt och hållbart borde också nyutexaminerade sjöbefäl anställas ombord. Det är dagens andrestyrman som är morgondagens överstyrman och efter ett tag också befälhavare.

Antalet arbetssökande nyutexaminerade sjöingenjörer är särskilt lågt och då borde ju alla ha bra jobb ombord i dag, eller hur är det?

Hur gick det då för dem som tog sjöingenjörsexamen i Kalmar sommaren 2019? Jo, av dem var det ca en tredjedel som började jobba ombord, en del som fartygsingenjör (maskinist) och någon varvat fartygsingenjör och motorman. Två tredjedelar började på ett jobb iland. Den information jag har är att ingen är arbetslös och alla har jobb där de har nytta av de kunskaper de förvärvat under sina studier.

Jag vet att sjöingenjörer är attraktiva hos många företag iland, men kan det vara hela förklaringen? Är det logiskt att plugga i fyra år för att sedan välja ett annat yrke?

Så vad beror det på? Var det svårt att få ett jobb som fartygsingenjör? Var jobberbjudandena för landjobb allt för bra? Eller hade de helt enkelt av någon anledning ångrat sig under studietiden?

Vad tror ni att det beror på? 

Ni som tog sjökaptens- eller sjöingenjörsexamen nyligen, hur gick det för er och varför?

Är den blomstertid nu kommer bara angenäm? Eller är den en rosenbuske, bedrägligt inbjudande och väldoftande, men ack så taggig?

Kommentarer

  • Markus

    Sjöingenjörsstudenterna inser under utbildningens gång 1) att sjölivet inte är för dem, men 2) att utbildningen är väl så gångbar i land. Det är inte så komplicerat egentligen. Sjöingenjörer är de mest praktiskt inriktade högeskoleutbildade ingenjörerna och de uppskattas i många branscher just för den kombinationen.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.